Inlägg från: Anna1111 |Visa alla inlägg
  • Anna1111

Jobbintervju - Berätta om dig själv?

Jag var representat för facket på våra anställningsintervjuer då jag är arbetplatsombud.
    Vi gjorde så att vi hade en mall som vi pratade kring så alla på intervjuerna fick ungefär samma frågor så vi lättare kunde jämföra sedan.

Fritid/aktiviteter
    Relationer/Familj
    Stress (Hur man tex blir när man känner sig stressad)
    Hur man skulle vara i en konfliktsituation. T ex om några bråkade på jobbet eller dyl.
    Vad har du för intryck av den arbetsgivare du sökt till,
    har du några frågor om verksamheten
    Vad kan du tillföra
    Egenskaper: Dåliga och bra med dig. T ex beskriv dig själv som om det var någon i din omgivning som beskrivit dig som person.L

Lite sånt..

Men det beror helt på hur intervjuerna går till. Finns en del varianter. Men detta kan du fundera lite över. Har kanske glömt något.

• Anna1111

Precis, var dig själv. Det är bara människor som sitter "på andra sidan" och är intresserad av dig, annars hade du inte kommit på intervju.
    Lycka till.

• Anna1111

Precis som vackrastarflow skrev.

De flesta tycker det är svårt att beskriva sig själv och det var inget vi hakade upp oss på i varje fall utan vi såg till helheten av intervjun, intrycket och givetvis yrkeserfarenhet och utbildning.
    Var positiv och prata inte t ex om att du slutade vid din förra arbetgivare pga dålig lön, man kan ju inte veta vad som ev erbjuds av den nya arbetsgivaren. Detta har hänt.

Var ärlig, berättar du att du kan reagera negativt i vissa lägen så visar det bara på att du är mänsklig om frågan dyker upp när du kan tänkas bli sur eller tvär. Men ta inte upp något negativt om dig själv på eget initiativ.

Är du glad och pratglad behöver det inte vara negativt alls utan du kan vara en frisk fläkt för gruppen som du kanske ska jobba med.

• Anna1111

Negativa sidor, om du tänker på att någon närstående skulle beskriva någon negativ egenskap med dig kanske. Detta kan du göra skämtsamt om du vill. Det är inte dödsallvarligt.
    Jag tycker ju att frågar man hur du är som person så har man ju redan gått igenom dina egenskaper som du beskriver och då är det ju onödigt av intervjuaren att upprepa detta igen om dem/den inte har några följdfrågor förstås.

Svar på tråden Jobbintervju - Berätta om dig själv?