• Dino78

Jobbintervju - Berätta om dig själv?

Ska imorgon påmin första arbetsintervju och jag går igenom tänkbara frågor jag kan få på arbetsförmedlingens hemsida och cv-guiden.
    VAD berättar man då? Det står att man inte ska falla  i fällan och rabbla sitt livs historia och upprepa sitt CV, men vad i herrans namn kan man säga då?
    Är såååå nervös inför imorgon Usch, detta är hemskt!

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Jobbintervju - Berätta om dig själv?
  • Maggis Nervis

Låter kanske som en väldans klyscha men försök och vara dig själv Du har ju trots allt svaren på frågorna inom dig, för dom handlar ju om dig och vad DU kan!

• Anna1111

Jag var representat för facket på våra anställningsintervjuer då jag är arbetplatsombud.
    Vi gjorde så att vi hade en mall som vi pratade kring så alla på intervjuerna fick ungefär samma frågor så vi lättare kunde jämföra sedan.

Fritid/aktiviteter
    Relationer/Familj
    Stress (Hur man tex blir när man känner sig stressad)
    Hur man skulle vara i en konfliktsituation. T ex om några bråkade på jobbet eller dyl.
    Vad har du för intryck av den arbetsgivare du sökt till,
    har du några frågor om verksamheten
    Vad kan du tillföra
    Egenskaper: Dåliga och bra med dig. T ex beskriv dig själv som om det var någon i din omgivning som beskrivit dig som person.L

Lite sånt..

Men det beror helt på hur intervjuerna går till. Finns en del varianter. Men detta kan du fundera lite över. Har kanske glömt något.

• Anna1111

Precis, var dig själv. Det är bara människor som sitter "på andra sidan" och är intresserad av dig, annars hade du inte kommit på intervju.
    Lycka till.

• Dino78

JO, men dom frågar ju en massa frågor sen om mig oxå, själva inledande frågan som KAN komma upp är "vemär jag", det blir ju lätt upprepning om jag drar på förmycket just då.
    Vad vill dom veta liksom? Allt kommer ju komma upp under intervjuns gång ändå?

DIF i själ och hjärta
  • vackrastarflow

läs på om företaget så att du inte sitter som ett frågetecken. tänk på hur du klär och presenterar dig själv. ha ett leende på läpparna men överdriv inte.

och ta i hand ordentligt! ingen gillar att skaka hand med en död sill

jag pratade med en kompis idag som varit på helvetesintervju. där hade intervjuaren satt sig rätt nära henne och sagt "så, vem ÄR maria?" (min kompis heter inte det, men... du förstår). kompisen blev helt förtvivlad, vad säger man i denna situation? jo, "jag har många bra kvaliteer, vad vill du veta?" tydligen. jag hade fått panik på människan!

jag tror att intervjuaren kommer att vilja veta vad du kan göra för dem, varför de borde anställa dig. var självsäker, men inte arrogant.

lycka till!!
    Sarah - som också ska på intervju snart!!

• Dino78

Jag heter faktiskt Maria så det var ett bra namnval
    Jo, jag är livrädd för en sån fråga...deandra frågorna har jag ett hum om vad jag ska svara menjust denna liksom...För det störmig att den frågan KAN komma upp med tanke på att jag ändå kommer upprepa allt sen när de frågar andra grejer!

DIF i själ och hjärta
  • Anna1111

Precis som vackrastarflow skrev.

De flesta tycker det är svårt att beskriva sig själv och det var inget vi hakade upp oss på i varje fall utan vi såg till helheten av intervjun, intrycket och givetvis yrkeserfarenhet och utbildning.
    Var positiv och prata inte t ex om att du slutade vid din förra arbetgivare pga dålig lön, man kan ju inte veta vad som ev erbjuds av den nya arbetsgivaren. Detta har hänt.

Var ärlig, berättar du att du kan reagera negativt i vissa lägen så visar det bara på att du är mänsklig om frågan dyker upp när du kan tänkas bli sur eller tvär. Men ta inte upp något negativt om dig själv på eget initiativ.

Är du glad och pratglad behöver det inte vara negativt alls utan du kan vara en frisk fläkt för gruppen som du kanske ska jobba med.

• Dino78

Jo, men beskriver jag mig själv nämner jag mina postiva sidor. Sen frågar dom efter mina positiva sidor...då upprepar jag mig ju.
    Och berättar jag om mitt civilstånd och dom frågar efter det sen så upprepar jag mig...
    Hoppas att dom skippar den frågan

Sen att hitta negativa sidor hos sig själv...hjälp, jag kommer aldrig få det här jobbet!

DIF i själ och hjärta
  • Dino78

Hade ett papper en gång påmassa "negativa" sidor som man kan tänkas ha och synonymer sådet inte låter så hemskt. Någon som har nån länk till nåt sånt, sitter med en synonymsida nu men hittar ju inga negativa sidor som jag kan ta upp.
    Har bara kommit fram till att jag är otålig än så länge, måste ju ha 2-3 grejer till!

DIF i själ och hjärta
  • Anna1111

Negativa sidor, om du tänker på att någon närstående skulle beskriva någon negativ egenskap med dig kanske. Detta kan du göra skämtsamt om du vill. Det är inte dödsallvarligt.
    Jag tycker ju att frågar man hur du är som person så har man ju redan gått igenom dina egenskaper som du beskriver och då är det ju onödigt av intervjuaren att upprepa detta igen om dem/den inte har några följdfrågor förstås.

Svar på tråden Jobbintervju - Berätta om dig själv?