• Sussan77

Överrörlig

Jag lider av så kallad överrörlighet, eller hypermobilitetssyndrom. Jag har haft problem med leder och rygg i ett par år nu, och nu när jag är gravid så börjar jag få rejäla besvär...
    Är i v 18 och redan sjukskriven, foglossningarna gjorde saken värre när de började i v 13-14...
    Nån mer som känner igen sig??

Sussan

• Svar på tråden Överrörlig
  • Glad i hågen

Inte än tack och lov, men jag har en kompis som hade precis samma besvär. Hon fick ta det jättelugnt och har fått börja träna försiktigt för att komma igång med sin kropp igen efter graviditeterna.

Själv har jag också tendens till överrörlighet enligt min sjukgymnast, men inget som jag hittills har lidit av.

• Sussan77

Jag går och tränar hos en sjukgymnast 2 ggr i veckan, styrketräning. Detta för att jag måste ha muskler som "håller" ihop mig istället. Dessutom går jag på vattengymnastik för gravida med ryggproblem.
    Är sjukskriven hela denna månaden, men längtar tillbaka till jobbet. Fast jag vet att jag ev inte kan jobba heltid framöver, men vi får väl se...

• kalinan

Är också överrörlig, även om jag inte kan säga att jag direkt lider av det... enda problemet hittills är att jag har lätt att stuka fotlederna när jag rör mig i skog och mark, men det kan man ju undvika med stadiga skor. Hoppas verkligen att det inte kommer att innebära några större problem i och med graviditeten!

• Sussan77

Hej Kalinan
    Jag har alltid haft samma symptom som dig tidigare, men det blev värre när jag fick några ryggskott för ett par år sedan, det utlöste tydligen all värk.
    Fick info av min sjukgymnast innan jag blev gravid att det kunde bli jobbigt...

Men jag måste erkänna att jag är ganska besviken på min graviditet. Jag hade föreställt mig att allt skulle vara så där mysigt - inte att ha ont jämt.
    Men det är bara att "genomlida", det kommer ju nått bra på slutet iaf. =)

• lillajess

Har överrörlig rygg och bör styrketräna ryggen för att hålla ryggraden på plats. När jag är vältränad har jag inga problem men i och med att jag inte kommit igång med träningen ordentligt efter sommaren. Mycket pga att jag har varit så himla trött så har problemen återkommit. Men nu när tröttheten börjat avta har jag tagit mig i kragen och börjat träna lite försiktigt och det känns redan bättre.

• Sussan77

Ja, visst är det skönt att träna! Jag var lat över sommaren, eller lat och lat, jag var så otroligt trött under början av graviditeten, så jag orkade verkligen inte ta mig till gymmet. Men nu är jag igång igen, och det känns så skönt att man iaf klarar av att träna!

• delifi2

har oxå d, eller ja har inte fått d diagnoserat, men ja känner ju på mina leder å så å jämför man med andra så e ja ju rörlig, d e samma sak med min dotter.

Mina foglossningsbesvär började oxå tidgigt, fast d trodde ju inte läkaren på

• Sussan77

Hej Delifi2

Jag har som tur ett Rehabteam "bakom mig". Och när jag var på inskrivning och sa att jag led av överrörlighet, så fick jag direkt träffa läkaren. Hon hade haft en tjej tidigare som var överrörlig, så hon var insatt i problemen.
    Tråkigt att ingen där tog dig på allvar. Min ryggvärk blev akut sämre redan i vecka 13-14 och jag förutsätter att det är foglossningar, de är ju egentligen "samma" sak som överrörligheten ungefär... bara att allt förvärras!

• Smülschen

Är också överrörlig. Har fått foglossning nu. Vet inte vad som är vad, men jag har väldiga smärtor i rygg och bäcken. Kan inte ligga, kan inte sitta kan inte stå. Kan bara vanka av och an i långsam takt... Nu är jag dessutom sjukskriven för förtidiga sammandragningar och ordinerad vila. Hur vila när allt bara gör ont? (Ursäkta gnället...)

• Sussan77

Smulschen
    Jag förstår dig verkligen. Jag får växelvis sitta, stå och ligga. Att gå omkring är inte nått för mig....
    Var ute i trädgården typ 20 min för nån dag sedan, solen sken och jag längtade verkligen ut. Fick så fruktansvärt ont att jag fick gå in och lägga mig igen och ta smärtstillande. Kul...
    Tränar du något eller är det inte bra pga dina sammandragningar? Vilken vecka är du i?

• Ingen

Jag är något överrörlig och har varit nervös för hur det ska gå. Men hittls har det inte varit några problem. För någon vecka sedan kände jag av lite foglossning i höfterna, men det gick som tur var bort igen.

• kalinan

Jaha, nu vet jag hur det känns med ömhet i fogarna... de gör sig framför allt påminda i de nedre regionerna och känns ungefär som att ha träningsvärk på insidan av lårens övre del, men är även lite öm i ryggslutet. Lite tidigt tycker jag med tanke på att jag bara är i vecka 18. Undrar just om det är överrörligheten som är boven i dramat. Hoppas att jag har samma tur som Ingen - att det går över sen!

Svar på tråden Överrörlig