• Sussan77

Överrörlig

Jag lider av så kallad överrörlighet, eller hypermobilitetssyndrom. Jag har haft problem med leder och rygg i ett par år nu, och nu när jag är gravid så börjar jag få rejäla besvär...
    Är i v 18 och redan sjukskriven, foglossningarna gjorde saken värre när de började i v 13-14...
    Nån mer som känner igen sig??

Sussan

• Svar på tråden Överrörlig
  • Sussan77

Jag går och tränar hos en sjukgymnast 2 ggr i veckan, styrketräning. Detta för att jag måste ha muskler som "håller" ihop mig istället. Dessutom går jag på vattengymnastik för gravida med ryggproblem.
    Är sjukskriven hela denna månaden, men längtar tillbaka till jobbet. Fast jag vet att jag ev inte kan jobba heltid framöver, men vi får väl se...

• Sussan77

Hej Kalinan
    Jag har alltid haft samma symptom som dig tidigare, men det blev värre när jag fick några ryggskott för ett par år sedan, det utlöste tydligen all värk.
    Fick info av min sjukgymnast innan jag blev gravid att det kunde bli jobbigt...

Men jag måste erkänna att jag är ganska besviken på min graviditet. Jag hade föreställt mig att allt skulle vara så där mysigt - inte att ha ont jämt.
    Men det är bara att "genomlida", det kommer ju nått bra på slutet iaf. =)

• Sussan77

Ja, visst är det skönt att träna! Jag var lat över sommaren, eller lat och lat, jag var så otroligt trött under början av graviditeten, så jag orkade verkligen inte ta mig till gymmet. Men nu är jag igång igen, och det känns så skönt att man iaf klarar av att träna!

• Sussan77

Hej Delifi2

Jag har som tur ett Rehabteam "bakom mig". Och när jag var på inskrivning och sa att jag led av överrörlighet, så fick jag direkt träffa läkaren. Hon hade haft en tjej tidigare som var överrörlig, så hon var insatt i problemen.
    Tråkigt att ingen där tog dig på allvar. Min ryggvärk blev akut sämre redan i vecka 13-14 och jag förutsätter att det är foglossningar, de är ju egentligen "samma" sak som överrörligheten ungefär... bara att allt förvärras!

• Sussan77

Smulschen
    Jag förstår dig verkligen. Jag får växelvis sitta, stå och ligga. Att gå omkring är inte nått för mig....
    Var ute i trädgården typ 20 min för nån dag sedan, solen sken och jag längtade verkligen ut. Fick så fruktansvärt ont att jag fick gå in och lägga mig igen och ta smärtstillande. Kul...
    Tränar du något eller är det inte bra pga dina sammandragningar? Vilken vecka är du i?

Svar på tråden Överrörlig