• Angelstorm

Målare

Vart ska man vända sig ifall man bli något inom byggbranschen?
    Typ målare eller plattsättare? Tanken från början var att jag skulle gå byggutbildning i gymnasiet men det blev samhäll istället så jag har redan tagit studenten... Grejen är att det finns ett bygggymnasie här, kan man hoppa på något sånt efter studenten o ta "studenten igen" eller finns det någon eftergymnasial utbildning som kanske kräver utbildning eller är till för nybörjare? Hoppas någon vet något om detta, vore kul o få svar. Har redan varit på min förra skola o pratat med syon men han var inte till så mkt hjälp.

• Svar på tråden Målare
  • FinaLina

Nej som färdig målare så ligger man på 116kr/tim, det är ingångslönen sen kan man förhandla sig till bättre. Sen beror det självklart på var i landet man jobbar. Men enligt facket (måleriförbundet någonting) så är grundlönen 116kr. Sen är det BETYDLIGT mindre som lärling som man är några år först innan man blir färdig.

• FinaLina

Ska även tillägga att det är rätt ovanligt att komma upp över 140kr om man inte bor i typ Stockholm eller Göteborg. Makens jobbarkompis som jobbat som målare i runt 30 år har 130kr/tim och lär inte få högre heller.

• FinaLina

Kom även på att det är skillnad i lönen också beroende på om man enbart har fast timlön eller jobbar på ackord Jobbar man på ackord ligger den fasta timlönen lägre men man får ju mer ju bättre och fortare man jobbar.

• Tindra 00

Min kompis är tjej! Har tjejer lägre lön? Hon ska skola om sig nu, i vuxen ålder, men helst vill hon jobba med "finmåleri"....alltså måla mindre ytor och kanske just även möbler...är man målare ändå i så fall?

• FinaLina

Hon borde inte ha lägre lön om hon är med i facket eftersom man i så fall går efter deras löner som är samma oavsett kön. Men det skulle inte förvåna mig om hon har mindre lön som tjejer verkar ha oavsett vilket yrke det gäller...

• Angelstorm

Jag tittade bara på vad som stod på arbetsförmedlingens hemsida, sen om jag hade fel, jag är bara mänsklig. Sen beror det nog på var man jobbar också ja. Men lönen höjs väl även för målare som de gör för alla andra yrken?

• FinaLina

Självklart får man högre lön ju längre man jobbat! Och även så höjs ingångslönen lite emellanåt men just nu i år så ligger ingångslönen på 116kr/tim, maken blev färdig målare för 2 veckor sen
    Pratade med målarn min om det där som stod på ams hemsida och han sa att det gällde om man jobbar på ackord för då tjänar man oftast mycket mer, men tyvärr så tjänar man oftast lite mindre som tjej när man jobbar på ackord eftersom tjejer inte orkar jobba i samma takt som killarna då det är väldigt fysiskt tungt (ursäkta min generalisering).

Sen som jag sa innan så har man högre lön om man jobbar i en storstad jämfört med en liten skitstad som Östersund Men ingångslönen är alltid densamma så länge man inte lyckats förhandla sig till något bättre.

• Angelstorm

Okaj. Ja jag bor ju i Göteborg men får väl se ifall man har något högre lön... men sant, fast tjejer tjänar ju oftast mindre oavsett om det är ett tyngre jobb som mest sköts av killar eller om de gäller nått annat.

• sommartorpet

Att grundlönen är 116 kr för byggnads in nebär inte att det är grundlönen, utan det är den lön man får när man endera inte arbetar alt när inte facket och arbetsgivaren kan komma överens om ett ackord. I sista fallet krävs också att företaget är anslutna till arbetsgivarföreningen och har ett riktigt kollektivavtal, inte att man bara har ett hängavtal med facket. Även om facket inte gör någon skillnad mellan hängavtal och kollektivavtal så är det just när det gäller lönesättningen stor skillnad. Inom Byggnads/målarnas avtalsområde så kan företag med kollektivavtal själva förhandla med sina anställda om lönen, har man hängavtal så sätter facket lönen i f klasser och några avvikelser från detta goddtas inte.
    Det stämmer att lönen för byggnadsarbetare och målare säkert ligger på 130-160 kr/timme efter att man arbetat i 90 veckor. Man börjar med en lön, höjs efter 30,60 och 90 veckor och då anses man vara så inne i arbetet att man får full lön.

• FinaLina

sommartorpet - min make har nu jobbat sina 6800timmar som man ska jobba som lärling innan man räknas som utlärd. Så han är nu färdig målare och han fick då grundlönen som ligger på 116kr/h, fram tills mars då löneförhandlingen är. Han kommer då troligen få högre lön men några 130kr/h är inget vi tror att han kommer komma upp i när han bara varit färdig målare i ett halvår...
    Och långt ifrån alla målare jobbar på ackord.

• sommartorpet

Alla fack inom Byggområdet är oerhört stridbara och där har man inte mycket att säga till om lönerna. Jag sköter löner åt ett antal olika byggföretag så jag har rätt bra koll på hur lönesättningen ser ut i denna del av landet. Här finns inte en byggjobbare som går för under 135 kr efter de 90 veckorna men visst som ny de första 30 veckorna ligger lönen runt 95-100 kr i timmen.
    Grunlönen i avtalet är alltså den lägsta lönen någon med 90 veckor (nu gäller det efter lärlingstiden alltså) kan ha så får han det som begynnelselön så innebär det att slutlönen utan några nya höjningar iavtal kommer att ligga på 160 kr. Våra som startar på 95 kr i timmen har idag slutlön på 135.

Sedan frågan om ackord. tjejer får inte något lägre ackord eftersom ackordet sätts för hela bygget eller arbetsplatsen, inte per individ.

Sedan skiftar lönern väldigt inom Byggnads där man om man inte har kollektivvtals skriver avtal med varje loklförening. Det ena företaget jag har har topplön på 135 kr enligt avtalet med avdelning A, 137 kr enligt avd B och 130 enligt avd C. Nu ligger dessa städer inte mer än med 3 mils mellanrum så killarna hoppar ju från ställe till ställe men eftersom man inte får betala lön under den högsta så innebär det att de alltid får 137. I stad C kan vi däremot egentligen aldrig konkurrera eftersom vi har 7 kr högre lön i timmen än de företag som bara verkar på den orten. Det är ibland på specialjobb som vi gör något där.

• FinaLina

Sommartorpet - Jag blev väldigt brydd nu, vill ju inte att mannen ska ha för låg lön heller Han är precis utlärd och hade räknat med att han skulle få 130kr/h som hans jobbarkompis har (är ett litet företag med bara de två och en lärling plus chefen då). Men när han frågade chefen så sa han att han kommer få grundlönen som idag ligger på 116kr/h (alltså minsta möjliga man kan ha som färdig målare) fram tills löneförhandlingen i mars, då kan han EVENTUELLT få lite högre lön. Kanske ska tillägga att de inte jobbar på ackord. Har han egentligen rätt till runt 130kr som hans jobbarkompis har fast han har jobbat i 30 år och Erik precis är utlärd?

Svar på tråden Målare