• Angelstorm

Målare

Vart ska man vända sig ifall man bli något inom byggbranschen?
    Typ målare eller plattsättare? Tanken från början var att jag skulle gå byggutbildning i gymnasiet men det blev samhäll istället så jag har redan tagit studenten... Grejen är att det finns ett bygggymnasie här, kan man hoppa på något sånt efter studenten o ta "studenten igen" eller finns det någon eftergymnasial utbildning som kanske kräver utbildning eller är till för nybörjare? Hoppas någon vet något om detta, vore kul o få svar. Har redan varit på min förra skola o pratat med syon men han var inte till så mkt hjälp.

• Svar på tråden Målare
  • FinaLina

Prata med komvux.
    Har man inte gått någon yrkesinriktad gymnasielinje så får man gå en senare om man vill. Det är iaf komvux som har hand om det om man brukar bara behöva gå 2 år då. Eftersom man inte behöver läsa om alla grundkurser som svenska, engelska och sånt där utan bara de som har med själva yrket att göra.

• Angelstorm

Fast jag har hört att komvux ska läggas ner till nästa år? O bli yrkesskola, typ, för ky-utbildningar.

• FinaLina

Jaså? Vi har inte hört något om det iaf.

Maken som är målare säger att antingen så går man den traditionella vägen och är lärling, vilket är väldigt ovanligt eftersom företag ogärna tar emot helt "färska" som inte har någon erfarenhet. Eller så går man gymnasielinjen fast genom komvux. De hade flera i sin klass som läste genom komvux.

• Angelstorm

Okej. Ja men det ska ja kolla upp då, tack så mkt :)Men vad tänkte ja, går man på riktigt gymnasie genom komvux eller går man på komvux o läser där?

• FinaLina

Man går på riktiga gymnasiet men det är komvux som ordnar så man får gå där eftersom man redan gått gymnasiet en gång. Men man behöver inte läsa alla kurser som de andra som går på gymnasiet läser som tur är utan bara de som har med själva yrket att göra.

• Angelstorm

Okej, tack så mkt för hjälpen :) ska gå dit på måndag redan

• Tindra 00

Målare är kul, en kompis vill bli det. Vad tjänar man som målare eller bygg?

• Angelstorm

mellan 130-160 kr i timmen.

• Tindra 00

Varifrån har du fått dom uppgifterna då? Det låter VÄLDIGT mkt, kan det verkligen va så? Byggare el målare, vilket menar du?

• Angelstorm

För målare iallafall. Hittade det på arbetsförmedlingens hemsida

Svar på tråden Målare