• Amorella

Tror du att det kommer att byggas en bro mellan Sverige och Finland?

Bl.a. moderaterna och folkpartiet i Västerbotten har byggandet av en bro mellan Sverige och Finland som en viktig valfråga. Bron över Norra Kvarken skulle bli ca 40 km lång och kosta 15-20 miljarder kronor. Den skulle länka samman Umeå och Vasa.

Ett realistiskt projekt - eller inte? Tror du att det någonsin kommer att byggas en bro mellan Sverige och Finland?

Läs mer här t.ex.:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarkenbron
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=483927

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att det kommer att byggas en bro mellan Sverige och Finland?
  • Underverket Tims mamma

Kankse inte bro, men tunnel kanske kan funka.. Men läskigt att åka igenom en tunnel eller över en bro med det avståndet..

• me1

ingen som vet hur lång den bron mellan sverige å danmark är?
    har åkt över den å den var inte speciellt lång

så ifall den nya bron skulle vara nästan så lång som öresundbron? så är det helt ok

• ÄngelBängel

Jag tror inte att det blir en bro, så jag röstade nej. Däremot tycker jag att det är en bra idé och skulle gärna ha en.

• Matillin

Jag tror inte det blir någon bro, men hoppas att det blir det

Vecka 15
  • Snutte83
    me1 skrev 2006-08-28 10:41:18 följande:
    ingen som vet hur lång den bron mellan sverige å danmark är?har åkt över den å den var inte speciellt långså ifall den nya bron skulle vara nästan så lång som öresundbron? så är det helt ok
    Sammalagt (bron, tunnel + ön) är Öresundsbron ca 16km.
    Jag är inte stark, jag försöker bara överleva vardagen
  • Amorella

Öresundsbron är bara 8 km lång, så Kvarkenbron skulle vara bra mycket längre - 40 km. Totalt är det 70 km mellan Umeå och Vasa, men förbindelsen går delvis via land och diverse öar.

• Jennie med ie

Ja det tror jag, men låååååååångt fram i tiden. Då byggnadstekniken och fordonen inte är som idag.

--> Grattis Simon 3 år idag!
  • MoonFlight

tja ungefär samma avstånd som Danmark tyskland och där håller de på att förbereda bygget av en bron, så why not..

• mye

tja det hade väl kanske varit kul...men realistiskt? NÄ bara slöseri med pengar! jag vill inte se en bro för mina skattepengar!

• ÄngelBängel

Mye: Det är väldigt mycket tung trafik som nu måste köra runt hela bottenviken som nu skulle kunna gena, så behovet finns. Frågan är hur behovet ska kunna betala igen sig. Betalbro?

• Amorella

Ja, behovet finns helt klart. Och det är inte bara trafiken mellan Sverige och Finland, utan det finns gott om trafik som skulle kunna gå raka vägen från Ryssland ut till norska kusten.

• Jessica24
    Nej!
    ♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • countrymama

Det är ju ändå så långt upp... då är det ju inte såååå långt upp till Haparanda... Och där byggers det ju redan en gemensam stadskärna på gränsen... Så som någon påpekade med trafik från Ryssland osv. så kan väl de köra den vägen??? Då behövs inget nytt bygge... Ska det bli broar hela vägen ner annars sedan, så ingen ska ha för långt till "sin" överfart?

• Amorella

countrymama:
    Det är minst 10 timmars omväg att köra landvägen via Haparanda. Så nog är det långt!

• countrymama

Anorella:
    visst 10 timmar är lång tid, men allt är ju relativt... Jag har 1dygn upp...+ Några timmar ner om jag skulle till Vasa oxå... Nu bor vi ju i Sverige... Om det är så viktigt att vara i Finland så får man bosätta sig på en lämpligare plats... Det går ju både båt och flyg oxå... Allvarligt! Man kan ju inte ha "gångavstånd" till hela världen!!!!

• Jii

De kan väl börja med att bygga en bro till Gotland!!!!

• Rosina

Skulle hellre vilja ha en bro mellan Åland o Sverige men det är nog inte möjligt. vet inte om jag tror mellan umeå o vasa men det sku säkert gynna många

• Mentat

Tanken är nog god, det skulle vara ett rejält uppsving för Umeå/Vasa med en fast förbindelse mellan dem. Däremot tror jag inte att det är realistiskt, det finns helt enkelt inte befolkningsunderlag till en sådan investering.

Öresundsbron binder samman ett par miljoner människor och gör dessutom att man inte behöver rangera om järnvägstrafik som skall från hela Sverige söderut. Fehmarnbron var dessutom en del av det projektet när det planerades.

Svar på tråden Tror du att det kommer att byggas en bro mellan Sverige och Finland?