• Mymlisen

Vad får BM skriva in i journalen?

Fick hem min journal från min förra bm idag, och upptäcker då att mina föräldrars problem står med, jag har inte sagt så om dem, jag har sagt att problemen fanns förut, men att det är mycket bättre nu, dessutom förstår jag inte vad det ska in i journalen att göra, det handlar inte om något medicinskt som kan dyka upp under graviditeten eller förlossningen, skulle det mot förmodan dyka upp någonting så kommer det först när bebis är vuxen/tonåring.
    Har hon rätt att skriva in sådant under MIN sjukhistoria??

• Svar på tråden Vad får BM skriva in i journalen?
  • Mymlisen

Jo, tänkte göra det, men var osäker på vad hon får skriva och inte.

• lurksmulan

Verkar underligt. De ska ju skriva in sånt som är väsentligt för din graviditet. Det låter ju inte som om det kvalificerar sig för att stå med...
    Fråga din bm rakt ut varför det står där, hon kanske "råkade" skriva dit det, eller så har hon nån toppenbra förklaring som hon tycker gäller.

• Mymlisen

Jo, den där "toppenbra" förklaringen har hon nog, hon är allmänt konstig, därför vi bytte, till en mycket bättre, dessutom närmare...

• solen13

Det beror ju på vad som står om dina föräldrar. Hon får inte skriva det på ett sätt så det klankar ner på dem, men annars så kan hon skriva det. Jag läser till ssk och vi har precis läst etik och journalgranskning. Hon kan tyvär inte heller ta bort något som hon skrivit i en journal, inte heller ändra det. Det finns lagar på sådant.
    Tyvärr.

• Ejnie

Solen,

jag trodde man kunde få saker raderade genom att vända sig till något ställe - fast det fröutsätter förstås att det är ganska graverande för att det ska spela roll..

• solen13

Man får inte ta bort något ur en journal, det är därför vi (nu under vår utbildning) får uppmaningar att inte skriva något som kan vara kränkande mot patienten. Möjligt att man kan vända sig någon stanns men jag tror inte att Mymlisens journal var så gravt så det skulle hjälpa. Men försöka kan man ju. Lycka Till!!!

• Heavenly Divine

Min bm sa att hon INTE får skriva in något som jag först inte "godkänt". När jag var där på mitt (första) besök berättade hon precis vad hon hade tänkt skriva in och om jag tyckte det var ok! vi pratade om endel mindre roliga saker jag vart med om tidigare, vilket jag inte ville att hon skulle skriva dit och då gjorde inte hon det.

• solen13

Ejnie
    Jag har markerat med * * där det tydligt står att man inte får stryka något ur en journal.

5. Signering
    Varje anteckning i patientjournalen skall innehålla uppgift om vem som svarar för anteckningen och dennes bekräftelse av att uppgiften är riktig (signering - 3 § fjärde stycket PjL). *Enligt 6 § PjL får uppgifter i en journalhandling inte utplånas eller göras oläsliga i andra fall än som avses i 13 §.* Uppgift i en journalhandling får anses införd i och med att den har signerats. Efter signeringen får anteckningen således inte ändras. Skall felaktig uppgift därefter rättas måste såväl den felaktiga uppgiften som rättelsen återfinnas i journalen. Vad nu sagts gäller även datorlagrade patientjournaler.

Hämtat från www.sos.se/sosfs/1993_20/1993_20.htm

• Ejnie

Solen13,

tack för upplysningen - alltid skönt med folk som har koll och kan berätta fakta...

Svar på tråden Vad får BM skriva in i journalen?