• Mymlisen

Vad får BM skriva in i journalen?

Fick hem min journal från min förra bm idag, och upptäcker då att mina föräldrars problem står med, jag har inte sagt så om dem, jag har sagt att problemen fanns förut, men att det är mycket bättre nu, dessutom förstår jag inte vad det ska in i journalen att göra, det handlar inte om något medicinskt som kan dyka upp under graviditeten eller förlossningen, skulle det mot förmodan dyka upp någonting så kommer det först när bebis är vuxen/tonåring.
    Har hon rätt att skriva in sådant under MIN sjukhistoria??

• Svar på tråden Vad får BM skriva in i journalen?
  • Signatur

Hmm, kan det vara för att man brukar skriva hur det ser ut socialt för patienten? Kanske för att folk ska veta att de t ex inte ska ringa dina föräldrar om det händer något (om det nu är det du vill). Har hon kommit med någon bra förklaring?

• Mymlisen

Har inte fått tag på henne, så hon har inte fått någon chans att förklara sig än.
    Lite mer förtydligande så står det att mina föräldrar är missbrukare, men det stämmer inte riktigt , jag har sagt att så var det när jag växte upp, och att min mamma inte längre missbrukar, så tycker jag att det är en felaktig uppgift, och jag förstår itne vad den har i min journal att göra från början, hon har inte frågat om hon fick skriva in det eller inte. Känner mig ganska kränkt och vill inte att det ska stå med, funderar på om man kan anmäla det någonstans, för hon har ju faktiskt skrivit fel. Plus att det kan inte vara en relevant uppgift, vad finns det för mening att att veta att morföräldrarna har varit missbrukare??

• Majsan70

Kan du inte bara be henne göra en ny journal o be att få hand om den gamla?

Det tror jag inte dem kan motsätta sig. Jag har för mig att det bara är radering som är förbjuden??

• Mymlisen

Majsan: Kan man göra så? Men hur gör hon då med det som står i datorn? Det som gör det hela mer olustigt är att det är en privat klinik (förmodligen en helt obefogad oro, men ändå).

• Majsan70

Jag tror att du har rätt att kräva in din journal ja. Men helt säker är jag inte. Kolla med HSAN, de kan svara till fullo på dina funderingar.

Hon kanske kan avsluta din akt o sen starta om o så får du alla gamla handlingar....

Dessutom om du känner dig kränkt kan du anmäla dett atill patientombudsmannen.

• Mymlisen

Majsan: Vad är HSAN? Och hur får man tag i patientombudsmannen? är det landstinget som håller i det?

• Firren

Tror du ska ha rätt till ett tillägg eller rättelse.

Vad gäller journalen så handlar den ju om dig såväl fysiskt och medicinskt som psyksiskt och psykosocialt så visst kan det vara med sådana saker som kan vara relevant. Levnadssituation osv. Så att det blir en helhetssyn på personen. Jag vet ju inte nu vad hon har skrivit så kan ej svara på om det kunde funnits en tanke bakom.

• Mymlisen

Firren: Hon har skrivit "båda pat. föräldrar är alkoholister" under min sjukhistoria, rubriken "Heredietet av obstetrixbetydelse, t ex koagulationsdefekt, hypertoni, missbildningar, diabetes, flerbörd" vet inte riktigt vad rubriken menar, men inte kan det ha något att göra med mina föräldrars dryckesvanor? Retar dessutom upp mig på att hon har använt ordet ÄR, där det, om uppgiften nu är så relevant ska stå HAR VARIT. Hon har dessutom skrivit, på ett annat ställe i journalen, att min mamma är tablettmissbrukare, vilket hon INTE är.

Har någon koll på vad alla dessa underliga ord betyder?

• joh99

Min bm vet inte någon sånt om mig. Är det bara jag som inte har pratat om mitt övriga liv med henne? Vet inte omd et beror på mig eller henne. Har inget större förtroende för min bm då hon är allmänt förvirrad och märklig.
    Varför ska hon veta sånt, som om mina föräldrar och liknande?

• Mymlisen

joh99: Ångrar att jag sa någonting överhuvudtaget, men hon frågade lite om min uppväxt å lite så, så då svarade jag. Nu i efterhand så blir jag irriterad på mig själv. Borde ha gjort som dig och hållit tyst om sådant som är känsligt.

• Firren

Hereditet betyder ärftlighet, obstetrisk betyder förlossningskonst och läran om det, vet ej om det var det hon menade...Men det hade nog inte ,med dina föräldrar att göra antar jag utan de sjukdomar, tex ngt med blodets levringsförmåga antar jag, diabetes, högt blodtryck osv.

• Majsan70

HSAN= Hälso och sjukvårs ansvar nämnden, eller liknande. *S*

Jag tror att varje sjukhus har en ansvarig och varje region. Sök i din telefonkatalog för att finna nummer eller ring nummerupplysningen.

• Fillifjonkan

Jag tror din bm har skrivit in det av den anledningen att alkoholism räknas som sjukdom och det kan finnas en ärftlighetsfaktor i det. "Hereditet" betyder just ärftlighet (koagulationsdefekt innebär att man har en defekt som gör att blodet inte levrar sig, flerbörd = tvillingar eller fler osv). Därav har hon lagt in dina föräldrars alkoholism där.
    Att det står ÄR istället för HAR VARIT beror på att alkoholism anses vara kronisk. Man är nykter alkoholist, men ändå fortfarande alkoholist. Det är alltså obotligt, man kan bara bota symptomen (drickandet) men inte själva sjukdomen som orsakar.

Man får inte skriva om en journal. Man kan lägga till information (dock inte bakåtdokumentera, dvs i efterhand fylla i saker som har glömts) men det är olagligt att ändra befintlig.

Jag kan förstå att det känns jobbigt att det står där. Fråga henne om det verkligen var nödvändigt att skriva in det och förklara hur du känner det.

• Mymlisen

Ska försöka få tag i henne imorgon, hon är en såndär som är svår att få tag i, skulle egentligen inte vilja prata med henne överhuvudtaget, men ett svar känner jag att jag behöver.

• Holmen

Vad jag förstått, så skriver de in det, för att det kan vara bra å veta i den kommande barnuppfostran, å för att de ska få en så bred "bild" uppfattning om dig och din bakgrund. Och om ärftliga sjukdomar osv...

De skrev in i min journal om min bakgrund, relationer med föräldrar, sjukdomshistoria osv...Men tar du illa vid dig, så skall du säga det till dem.

Men det är nog inte illa menat eller så från deras sida...bara välmening...

Men säga vad du tycker å tänker...

Kram/E

• Cora

Vad f**n har andra med din mammas problem att göra !!!??
    Är det hon som väntar barn eller du? Är det du som är en fd missbrukare ?
    Blir så förbannad på att läkare mm skriver vad de vill om en utan att rådgöra med patienten, man är väl dum i huvudet eller.....

Det jag inte vill att min bm ska skriva i min journal talar jag inte om !!!
    Annars är de skyldiga att skriva med sånt som kommer upp vid samtal.

Svar på tråden Vad får BM skriva in i journalen?