• 76Sanna

Pälsvård långhåriga katter

Jag undrar hur ofta ni kammar/borstar era långhåriga katter? Med handen på hjärtat...

(Ni som ställer ut era katter är naturligtvis väldigt noga med den saken, och det är inte riktigt er jag vänder mig till... Sorry... )

Jag är tyvärr lite slarvig och får väl erkänna att det nog kan bli både tre och fyra dagar emellan ibland. Men målet är varannan dag. Jag vet att jag aldrig kommer att hinna varje dag, men mina intentioner är i alla fall goda!

• Svar på tråden Pälsvård långhåriga katter
  • iii

Det beror på vad man menar med långhårig. Semilånghåriga som skogskatt och birma behöver man ju inte borsta ens i närheten lika mycket som en perser. Jag har själv en perser och borstar honom ca 2ggr/ vecka, men när han fäller blir det varje dag. Har man en perser så ska man se till att pälsen är tovfri, annars tycker jag det är misskötsel, för det är väldigt smärtsamt för dom att gå runt med tovor.

• Birgitta2

Jag borstade min skogis varje dag faktiskt. Inte för att det behövdes utan för att han älskade det! Men för behovets skull bör en innekatt borstas en gång i veckan. En långshårskatt som går ute, minst varannan dag!

Om du tror dig vet att du inte kommer orka hålla borstningen uppe, så rekommenderar jag inte en långhårskatt. När en liten liten tova kommer så tvinnar den ihop sig snabbt till en större boll. Då är det sax som gäller. Det gör också ont på katten när den blir lite för stor eftersom den tvinnar sig intill skinnet och nyps.

Borstningen är nödvändig för att katten skall må bra.

Kan tillägga att jag även borstar min korthåriga katt ofta också, just pga att hon tycker det är så skönt.

• Dundermamman

Mina 3 skogisar får "kattvård" på söndagar ,då kammar jag igenom pälsarna med mirakelkammen,klipper klorna,kollar öronen och ger flickorna sina p-piller
    Alltså 1 gång i veckan och jag har aldrig hittat en tova i mina katters pälsar!

• Anne277

Usch ja. Väldigt sällan. jag kollar henne varje dag, i stort sett, för tovor på gång, men verkligen kammar? Eh.. varannan vecka, kanske. Tvätt varannan månad, ungefär.

• Majsan70

Den ena av våra semilånghåriga borstar o kammar vi flera gånger i veckan. Han har såpass lång o lockis päls att det blir tovor annars. Den andra har typisk Birmapäls och borstas inte alls.

• Flyssel

Min skogispojke hatar att bli kammad på magen och under armarna där det verkligen behövs. Jag brukar ändå kamma honom ungefär varannan dag och han brukar hata mig i säkert tio minuter efteråt (han är inte så långsint av sig).
    Är det någon som har förslag på hur man vänjer katten vid borstning så får ni gärna säga till.
    Kan tillägga att han är en hittekatt och var redan fem månader när vi fick honom, och då hade han inte blivit borstad tidigare, i alla fall inte regelbundet.

• majzzan

Jag har 2 'underhållsfria' perser honor..... köpte den ena i våras då var hon klippt... å ännu så har inte jag behövt reda ut tovor..... men annars så borstar jag 2 ggr i vecka varken det behövs eller inte......

• Janna84

nyssel: Gosa och lek med katten både före och efter borstningen. Låt katten nosa och bita på kammen och försök kamma lite samtidigt som ni gosar. Antagligen är katten lite kittlig på magen och han kan därför förknippa borstningen med något obehagligt. Du måste alltså få katten att förstå att det inte alls är obehagligt. Om han är svår att klippa klorna på så kan ni köra samma taktik där. Vänj katten med att ni trycker ut klorna ibland samtidigt som ni gosar.

Är lite nyfiken på hur ni vet att er hittekatt är en skogis?

• Pink Rose

Våran skogis får pälsvård när det behövs. Vissa tidpunkter så måste man göra det i stort sett varje dag för att undvika stora tovor, annars så är det ungefär en gång i veckan.
    Om vi känner nån enstaka tova, så brukar vi ta bort den med "rakbladsborsten" direkt och sen låta honom vara.

• Flyssel

Janna84: Nepp han är ingen äkta norsk skogkatt, men han ser ut som en sådan och veterinären stämplade honom som skogkatt-blandning. Hans syrra (förmodligen) är dessutom korthårig..
    Jag bara förenklade "rastillhörigheten" för att slippa den långa beskrivningen av vilken typ av katt han är, och dessutom kändes det som att det kanske inte spelade så jättestor roll i just den här tråden

Han brukar få bita i kammen, men han blir så himla upphetsad att han tillslut biter i allt han kommer åt - inklusive mina fingrar, och det gör ONT!
    Det är inga problem att klippa hans klor, och där körde vi klämma-fram-klo-utan-att-klippa-den-metoden för att vänja honom, vilket fungerade väldigt bra för oss.
    Det går himla bra att pilla och klia honom på magen med händerna, till och med om han leker med något. Men så fort kammen kommer fram så blir han ett pälsmonster som bits och klöser.

Svar på tråden Pälsvård långhåriga katter