• 76Sanna

Pälsvård långhåriga katter

Jag undrar hur ofta ni kammar/borstar era långhåriga katter? Med handen på hjärtat...

(Ni som ställer ut era katter är naturligtvis väldigt noga med den saken, och det är inte riktigt er jag vänder mig till... Sorry... )

Jag är tyvärr lite slarvig och får väl erkänna att det nog kan bli både tre och fyra dagar emellan ibland. Men målet är varannan dag. Jag vet att jag aldrig kommer att hinna varje dag, men mina intentioner är i alla fall goda!

• Svar på tråden Pälsvård långhåriga katter
  • Birgitta2
    Flyssel skrev 2006-08-29 11:14:32 följande:
    Janna84: Nepp han är ingen äkta norsk skogkatt, men han ser ut som en sådan och veterinären stämplade honom som skogkatt-blandning. Hans syrra (förmodligen) är dessutom korthårig..Jag bara förenklade "rastillhörigheten" för att slippa den långa beskrivningen av vilken typ av katt han är, och dessutom kändes det som att det kanske inte spelade så jättestor roll i just den här tråden Han brukar få bita i kammen, men han blir så himla upphetsad att han tillslut biter i allt han kommer åt - inklusive mina fingrar, och det gör ONT!Det är inga problem att klippa hans klor, och där körde vi klämma-fram-klo-utan-att-klippa-den-metoden för att vänja honom, vilket fungerade väldigt bra för oss.Det går himla bra att pilla och klia honom på magen med händerna, till och med om han leker med något. Men så fort kammen kommer fram så blir han ett pälsmonster som bits och klöser.
    Långhårig huskatt med andra ord... inte krångligt alls.
  • Janna84

Oj då, han ser kanske kammen som ett byte som han vill fånga. Har ni testat att låta kammen ligga framme även när ni inte kammar honom så han hinner "bekanta" sig med den?

Nej, ras spelar nog inte så stor roll i den här tråden, blev bara lite nyfiken. Det bara skär sig i mina öron när hittekatter helt plötsligt är en rasblandning. Vi har nämligen en veterinär här i stan som fått för sig att alla korthåriga huskatter är européer. Känns ju lagom kul när man ska försöka förklara skillnaden mellan europé och huskatt för en besviken kattungeköpare... Ett superbra exempel är angorablandningarna som alla hade här uppe på 80-talet. Problemet är bara att den första angoran som kom till Sverige importerades -96... Kan bara konstatera att veterinärer säger mycket dumt! Jaja, nu är jag lite (läs mycket) överkänslig när det handlar om "rasblandningar" Flört

• Janna84

Birgitta2 var mycket snabbare än mig Flört Sitter på jobbet och försöker skriva mellan samtalen. Precis som Birgitta skriver så är det huskatter du har. Det spelar ingen roll om en katt har två eller hundra raser i sig. Om den saknar stamtavla så är det antingen en långhårig eller korthårig huskatt. Dessutom ser inte katten i din presenationsbild ut som en norsk skogkatt...

• Twist

Jag har två perserkatter, pojken är vanlig perser, flickan är en exotic.. båda bortas minst en gång om dagen för att hålla tovor och annat borta

• Flyssel

Janna84: Ja man får väl passa sig vad man skriver hädanefter

Min långhårige-huskatt-med-yvig-svans-luddiga-bakben-och-tofsar-i-öronen-pojke tycker i alla fall inte om att bli borstad på magen och i armhålorna (4 st), men jag ska försöka gulla mer med honom och så får vi se om han vänjer sig tillslut. Tack för hjälpen!

• Flyssel

Där ser ni, när man försöker beskriva honom så blir det bara fel ändå
    långhårige-huskatt-med-yvig-svans-luddiga-bakben-och-tofsar-i-öronen-pojke skulle det stå!

• 76Sanna

Jag har själv en perserhona, med, enligt veterinären, ovanligt lång päls. Jag håller givetvis noga koll på tovor, så att det inte uppkommer. Det känner man ju ganska omedelbart när man kelar med och håller henne. Men annars blir det kamning ca 2ggr/vecka, som sagt.

Pink Rose: "rakbladsborsten"? Vad är det för något?

• majzzan

Min vet kallade mina katter för europeér........ då när jag hade huskatter.....
    fast det är ju precis vad den ena persen jag har är... har inga papper på henne.... tyvärr...
    men hon är inte sämre för det... hi hi...

Svar på tråden Pälsvård långhåriga katter