• Karamellfabriken

Väggen ska målas. Vilken färg?

Vi har ett litet uterum med följande utseénde:

Furupanel på väggarna.
    Tryckimpregnerat golv.
    Teakmöbler.
    Husvägg i gult/grått/vitt.

Nu vill jag ha bort furun. Men ska den vara vit, antikvit, ljusgrå, mellangrå eller något helt annat?

Hjälp mig, bilder i galleriet!

• Svar på tråden Väggen ska målas. Vilken färg?
  • dexterswife

Jag skulle kört på kritvitt och sedan piffat upp med färgglada textilier.

• Karamellfabriken

Ok, vitt i ledning!
    Kan jag måla balkarna i taket i samma grå färg som runt fönstren eller ser det konstigt ut?
    Balkarna fortsätter på utsidan och där måste de vara grå!

• VinTiff

Med risk för att det kanske kommer kännas som taket rasar ner alltså känns litet så tycker jag att du ska måla även dom vita.

• Karamellfabriken

Puffelipuffpuff!

• emmasa

Håller också på vitt ocm mycket fina detaljer med ljuslyktor och textiler.

Zach Maximus 2oo5-12-o9
  • Karamellfabriken

Antikvitt eller kritvitt?

Textilier är lite värre eftersom rummet varken är isolerat eller uppvärmt men lite mysiga plädar brukar vi ha där på höstkanten.

Fler förslag mottages tacksamt!

• Sarina och tony

mer antikvitt isåfall tycker jag....

• dexterswife

Jag tycker mer åt det kritvita eftersom ni redan har en lite gulaktig färg på huset. Men fråga färghandeln vad de tycker, dem är ju experter på nyanser.
    Vad gäller textilier så har vi en hel vägg med klädd med tyg utan att ha varken fönster eller väggar på alla sidor. Har man typ gardinstänger kan man ju ta ned och tvätta.

• Karamellfabriken

Någon mer som vill tycka?

• Jojo7777

Jag tycker kritvitt. Jag tror det skulle "piffa upp" mot husväggen som redan går i lite "dassiga" färger som grått/gult.
    Jag skulle också ha målat golvet vitt, det gör mycket för att få det att se fräschare och större ut..
    Dessutom passar teakmöbler grymt bra mot kritvitt!!

• Gisse the one and only

Vitt men inte kritvitt. När solen står på så får ni ha solbrillor inomhus, hemskt. Kör antikvitt, matt färg. Och måla allt trä.

Kram Gisse

• Gisse the one and only

Tips, på vintern kan ni ha fårskinn på stolarna, typ Ludde från IKEA, jättemysigt. Släng ut ett par bast mattor också, de tål kyla. Lite lyktor i taket och en skål med vintergröna växter på bordet. Häng varma mossgröna plädar på stolarna och sen är det bara att mysa med varm choklad och en gos bok

• ÄngelBängel

Krittvitt kan bli ohyggligt vitt när det kommer upp på vägg. Lätt brutna vita (typ Stockholmsvitt)upplevs "kritvita" men är klart behagligare.

Vad är det för innertak? Jag skulle nog välja gråa balkar och kanske måla själva innertaket ljusgrått.

• Karamellfabriken

Tack alla som engagerar sig!

Vi har haft marint tema nu under sommaren med mycket kuddar och lyktor (rensade lite på bilderna för det var ju vägg, golv och tak jag skulle visa).
    Nu blir jag sugen på Gislövs hösttema!
    Pumpor, kastanjer och fina kvistar tror jag kan bli bra. En stor kruka med rönnbärskvistar!

Taket måste vara som det är. Det är av någon sorts genomskinligt plastmaterial.
    Om vi målar det försvinner en stor del av ljuset och det blir mörkt i det innanförliggande rummet.

Vill ha mer tips!

• JaneAusten

Vi har just målat vår gillestuga (som hade furupanel och furutak) i vitt. Började att lasera men det blev inte så ljust som jag ville så vi köpte Rustas takfärg och målade två lager. Man ser panelen svagt igenom men det är bara fint.

Utöver det så är två väggar målade i Nordsjö-Sandolins färg Monaco Mörk. Den är sandbeige och inte alls särskilt mörk utan ganska ljust beige. Hela rummet är för övrigt också tänkt att vara marint. Vita soffor, röda plädar, trägolv och en del mörka träinslag.

Väldigt bra blev det faktiskt. Även taket är vitmålat i samma färg som väggen.

Svar på tråden Väggen ska målas. Vilken färg?