Inlägg från: Lenitsa |Visa alla inlägg
  • Lenitsa

Låter ni era barn äta/dricka från mor-och farföräldrars sked/glas?

Låter ni era barn äta från mormors glass eller dricka från farfars glas som de har ätit/druckit ifrån?

Jag tycker inte om det och säger alltid till när något sådant händer. Jag vill att mina barn ska lära sig att bara dricka och äta från sina egna bestick. Tycker inte att folk tänker på det här utan frågar mitt barn "vill du smaka" när de redan har bitit av kakan tex. Detta gäller både släkt och vänner och ibland känns det jobbbigt att säga till, dessutom kan ju en förkylning vara på väg och det är väl onödigt att riskera att smitta ett litet barn. Jag menar, vi vuxna äter ju inte av varandras glass, varför ska barnet göra det?! Dumt tycker jag! Blir bara så irriterad när sånt händer, senast idag!

Hur gör ni?

• Svar på tråden Låter ni era barn äta/dricka från mor-och farföräldrars sked/glas?
  • Lenitsa

Oj! Verkar bara vara jag som har sån bacillskräck=)

• Lenitsa

Men barn förstår inte, en vuxen borde förstå att han inte borde äta av en tvåårings glass. Det behövs inte. Barn leker och lär sig. Det är skillnad.

• Lenitsa

Låter ni era barn stoppa in händerna i andra människors munnar också? Barn gillar ju det när dem är små. Det tycker jag inte heller om och förstår inte hur en vuxen kan låta ett barn som inte är ens eget gräva runt i munnen på en. Läbbigt och onödigt.

• Lenitsa

Thaleia: Jag tycker inte det är märkligt, en vuxen kan låtsas att han smakar eller ge till barnet innan denne själv börjat äta. Tror inte barnet får några besående men av att inte äta från mormors glass när den kan få en helt egen glass att gegga med.

• Lenitsa

Jag tycker det är stor skillnad på barn och vuxna. Barn leker och lär sig på så vis. Vuxna däremot har erfarenhet och förstånd, man behöver inte äta av barnets glass, man kan låtsas, man kan ge barnet glassen innan man själv börjat äta av den, eller varför inte, det bästa - köp en egen glass till barnet. Jag tycker inte det är bacillskräck (var ej allvarlig när jag skrev det tidigare) snarare sunt förnuft. Barn får i sig så mycket bakterier ändå, varför utsätta dem för ännu mer i onödan när det inte behövs? Det är inte svårt att motivera, bara säga din glass är din och farfar har sin. Punkt slut. Tror ingen tar skada av detta.

• Lenitsa

Självklart får mitt barn leka med andra barn och deras leksaker. Jag har inte fobi mot andras bakterier, tycker bara det är ONÖDIGT att dricka ur samma glas när man på en sekund kan fylla sitt eget.

• Lenitsa

Jag förstår inte vad det är som är så konstigt med att inte vilja äta från andra. Vad vet jag vilka baciller den personen bär på, må vara farfar och farmor, men de kanske just då har en släng av streptokocker och varför ska jag tvinga på mitt barn sjukdomar när de naturligt dyker upp ändå?!? Visst är det bra med bakterier så immunförsvaret byggs upp, men man blir ju sjuk ändå, det mesta smittar ju via luft och saker som vi tar i, det går ju inte att undvika. Känns onödigt att utsätta både sig själv och sina små barn för ytterligare anser jag.
    Kan jag förhindra en förkylning så gör jag det, för det är inte roligt att sitta uppe flera nätter i sträck med en stackars plutt som inte ens kan få i sig vällingen pga nästäppa.

• Lenitsa

mma82a: Jag sa nyss att man blir ju sjuk ändå, bla av luftburen smitta, läs gärna hela inlägget.

Cloudberry: jag tror att mor och farföräldrar minst lika ofta bär på bakterier som grannen man inte delar kopp med. Det betyder itne att vi ogillar vår släkt för att vi inte delar kopp. Tvärtom. Vi kan ju också vara sjuka så där slipper ju de bli smittade också.

• Lenitsa

Som sagt, vi lever ju inte i en bakterifri värld direkt, vi får i oss bakterier ändå. Men var och en bestämmer ju själv hur de vill leva och uppfostra sina barn.

• Lenitsa

Nej, herpes kan smitta ändå. Min vän fick herpes av sin sambo trots att han aldrig har haft ngt utbrott.

• Lenitsa

Mina barn får leka och gegga ner sig hur mycket de vill. Barn ska få vara barn och barn blir smutsiga och får i sig smuts. Men en vuxen person som inte behöver äta från samma sked som mitt barn kan låta bli. Jag brukar också smaka från mitt barns mat så det inte är för varmt.

• Lenitsa

Nej, men jag tycker det räcker att mitt barn, jag och barnets pappa smakar från varandras glass.

• Lenitsa

Då skulle jag ge honom en annan kaka som han kunde bjuda dem på=)

Svar på tråden Låter ni era barn äta/dricka från mor-och farföräldrars sked/glas?