• Minikatt

Stryphalsband/koppel

Vilken typ av halsband är att föredra på en Golden Retriever, stryp eller inte?

• Svar på tråden Stryphalsband/koppel
  • elliis

Till mina hundar har jag Promenad selar. Tycker det är snällast mot hunden. Och jag har bättre kontroll över dom.

• elliis

www.bjorkis.com/selar/oskarbig.jpg
    Typ en liknande sån.
    hade sånna tidigare till mina hundar.

Men nu har jag annorlunda selar som dom kan ha när dom drar också.

Men jag rekomenderar sele. Det är snälalre mot hundens nacke också. Och mina hundar drar inte mer för att dom har sele på sig.

• längtarefterbarn

Fast en hund som inte drar får ju inte problem med nacken bara för att den har halsband på sig!

Min golden har ett halvstryp i läder. Fungerar kanon. Sele har han bara då han spårar. Men om det är att föredra eller inte kan jag inte svara på. det fungerar för oss.

• längtarefterbarn

Helstryp skulle jag för övrigt inte ha på nån hund.

• EldHav

Har helstryp på vovven, men främst när vi tränar. Föredrar sele.

• Heydatsme84

Halvstryp finns det ju också,har du en golden skulle jag rekommendera skinn stryp.

• Multivitamin

varför hel strypkoppel? drar du till ordentligt med det blir det som en pisksnärtskada i hundens hals..vill du skaffa hel stryp för att hunden drar i koppel så kan ja säga att hunden kommer dra ännumer i kopplet eftersom den bygger upp nackmusklerna med hel stryp..

köp ett halvstryp eller ett fast halsband är att rekomendera!

• Hundliv

Allt handlar ju om hur mkt man går in för att jobba med hunden. Som ngn annan skrev så spelar det ju ingen roll vilket halsband man har om hunden inte drar.

Har man en hund som drar mkt är det värdelöst men ett brett halsband OCH ett helstryp är förkastligt om man inte använder det på rätt sätt.

En golden som drar får ju dessutom ganska fula märken i pälsen om man använder halsband med strypeffekt oavsett halv eller hel.

Jag har alla varianter till min hund o använder det som känns roligt för dagen men alltid helstryp vid träning, fast jag använder det inte för att rycka halsen av hunden :)

Svar på tråden Stryphalsband/koppel