Inlägg från: Minikatt |Visa alla inlägg
  • Minikatt

Stryphalsband/koppel

Vilken typ av halsband är att föredra på en Golden Retriever, stryp eller inte?

• Svar på tråden Stryphalsband/koppel
  • Minikatt

Okej, men ni pratar om stryp eller inte beror på "vad man ska ha hunden till" "om den drar" osv., men vad ska man börja med när hunden är valp? När man inte "har den till" nåt annan än sällskap och man inte hunnit lära den att inte dra än?

Jag tycker inte om stryp och vill hellst inte ha det. Har halvstryp i läder på mina föräldrars hund men hon är en Cairn Terrier, lite mindre än en Golden, och det funkar perfekt på henne. Tycker helstryp är lite grymt, som många sagt här, det kan ju inte vara bra för nacken om man skulle bli tvungen att dra till. Min sambo säger å sin sida att helstryp är bra för då lär sig hunden att inte dra eftersom det inte är så bekvämt att bli strypt :P

• Minikatt

Men varför ska man använda helstryp överhuvudtaget? Man ska ju träna hunden till att inte dra, så då, precis som luscious menar, spelar det ju ingen roll om man har vanligt eller helstryp. Men jag fattar inte... vad gör helstrp egentligen för NYTTA? Varför ska man ha det ist för halvstryp alternativt vanligt halsband?

Svar på tråden Stryphalsband/koppel