Stryphalsband/koppel
Vilken typ av halsband är att föredra på en Golden Retriever, stryp eller inte?
Vilken typ av halsband är att föredra på en Golden Retriever, stryp eller inte?
Jag har helstryp på min labbe men som sagt hon drar ju inget och då sitter ju bara halsbandet där som vilket halsband som helst. Har haft vanligt läderband oxå men hon blev så ful på halsen och jag ställer ju ut henne. Vanligtvis så har jag bara retriver koppel på henne.
På leonbergern som blir lite galen när vi kommer bland andra hundar och kan visa aggressivtet mot en del andra hundar har vi valt att sätta en d-länk på nu, dvs en dressyrlänk. Men han har andra halsband också. Vana av att använda d-länk så vet hur jag ska hantera det.
På lurchern har vi också d-länk när vi är på ställen där vi inte brukar och det kan finnas risk att han blir rädd. Med hans bakgrund så vet man inte vad som han kan bli rädd för..
D-länk är det enda halsband som han inte tar sig ur, sele och alla andra halsband kommer han ur hur lätt som helst om han blir rädd. Men han drar inte det minsta så det är enda anledningen till att vi har det när vi åker iväg..
Blev mkt skrivet men kände att jag var tvungen att förklara mig lite eftersom det här ändå är FL och det kommer säkert bli påhopp för att jag använder d-länk på dem..
Vad du ska ha för halsband till din retriver beror ju lite på hur hunden är... Dragig osv..
Ni som skriver helstryp, skulle ni själva vilja ha det om halsen när någon rycker till???
Stackars hundar som ni använder det på.
På våra Bearded Collie använder vi sydda tyg/nylon halsband som inte stryper. Skulle jag haft en hund som drar mycket skulle han haft sele.
Filur - sätta sele på en hund som drar?? Du ökar hans dragkraft istället då han blir starkare iom att den sitter över bogen. Sätt det på en leonberger som drar så får du se hur kul det blir om den vill sticka.
Vet man hur man ska använda ett helstryp tar inte hunden nån skada av det.
Skulle aldrig ha strypkoppel på min hund. Däremot har jag funderat på en "gå fint"-sele... Nån här som har provat den???
Filur - Du är välkommen att prova att gå med mina hundar i sele Sele fungerar kanske bra på små raser, men mina hundar väger 45kg resp. 75kg, och jag hade hängt efter som en vante om de ville dra iväg i en sele. Som Maria skrev, den ökar hundens dragkraft, och det är inget man önskar med de större raserna.
Jag använder helstryp på min ena. Han drar bara när han ser andra hundar. Det är det enda halsbandet som jag kan hålla honom i, så det är en säkerhetsgaranti för mig. Det kan sluta riktigt illa om man inte kan hålla in sin hund vid hundmöte.
När han har lugnat sig och klarar av att gå fint i ALLA lägen så kommer jag sätta på ett vanligt läderhalsband.
Pyrets mamma - gå fint-sele brukar ge skavsår i armhålorna på hunden, det är inte heller så trevligt för hunden
Filur - Du är jättevälkommen att testa att gå med sele med våran leonberger också vid ett möte med andra hundar. Han är bara 8 mån och väger 37 kg och är redan väldigt stark och då ska han ändå upp i 70-80 kg..
Som jag skrev tidigare så använder jag d-länk, dvs helstryp, på lurchern för att minska rymningsrisken om han blir rädd. Svårt att veta allt han blir rädd för eftersom vi inte vet vad han har varit med om tidigare.
Leonbergern har den för att vi ska kunna kontrollera, minska kraften för att kunna korrigera i önskade lägen. Han använder det enbart när vi är iväg till hundklubben eller till andra ställen där det är mkt hundar.
Pyrets mamma - Precis som iii säger så brukar de ge skavsår i armhålorna efter ett tag.
Har inget stryp alls, men hon är bara valp
Okej, men ni pratar om stryp eller inte beror på "vad man ska ha hunden till" "om den drar" osv., men vad ska man börja med när hunden är valp? När man inte "har den till" nåt annan än sällskap och man inte hunnit lära den att inte dra än?
Jag tycker inte om stryp och vill hellst inte ha det. Har halvstryp i läder på mina föräldrars hund men hon är en Cairn Terrier, lite mindre än en Golden, och det funkar perfekt på henne. Tycker helstryp är lite grymt, som många sagt här, det kan ju inte vara bra för nacken om man skulle bli tvungen att dra till. Min sambo säger å sin sida att helstryp är bra för då lär sig hunden att inte dra eftersom det inte är så bekvämt att bli strypt :P
Jag har en golden och han har halvstryp i läder.
Fungerar utmärkt. Lätt att sätta och på och ta av, bara att dra över huvudet.
Skaffar man hund och hunden drar får man träna den till att låta bli.
Selen är då ett bra hjälpmedel eftersom den INTE fördärvar nacken på hunden som ett ryck i ett halsband(speciellt stryp) gör.
Jag har tränat lydnad med massor av hundar, då även med mina föräldrars Newfoundland som vägt sisådär 70kg. Detta har gjorts med halvstryp, aldrig med helstryp.
Jag har tyvärr (som jag skäms över) egen erfarenhet över hur det kan sluta när man använder stryp och rycker för mycket. Min första Beardis fick nackproblem som äldre vilket vi fick medicinera. Detta pga av att instruktörerna på den tiden lärde ut att man skulle rycka i hunden och även visade på hundarna hur det skulle gå till.
Vi har använt både helstryp, halvstryp och vanligt hasband på vår labrador....
Tycker "hatet" mot helstryp är väldigt överdrivet! Ett stryp ska inte sitta runt halsen, det ska sitta mer upp över nacken...och ett stryp ska ALDRIG användas till att hantera en hund som drar.
Jag använder helstryp på min hund sedan ett par veckor tillbaka (vi hade inga problem med att han drog) och han har blivit, mjukare, lugnare och mer uppmärksam.
Ni som är emot helstryp.....kan ni förklara för mig vad det är för skillnad på när ett heltryp dras åt eller ett vanligt halsband trycker mot halsen?? Ingen!
Filur - Jag tränar självklart för att en dag kunna byta till ett vanligt halsband, men för allas säkerhet så använder jag helstryp under tiden, för annars har jag inte ens chans att hålla in mina hundar eftersom att jag är ganska liten och smal. Min ena är en omplaceringshund som hade många olater när han kom till mig i vuxen ålder så han hade ingen grundlydnad sen han var liten och lätthanterlig.
Sen kan jag berätta för er att selar är INTE så bra för hunden som många tror. Känner en hundmassör som har sagt ifrån att jag ALDRIG får ha en sele på min hund (om det inte är till spår eller drag såklart) för att ryggkotorna blir sabbade.
Men varför ska man använda helstryp överhuvudtaget? Man ska ju träna hunden till att inte dra, så då, precis som luscious menar, spelar det ju ingen roll om man har vanligt eller helstryp. Men jag fattar inte... vad gör helstrp egentligen för NYTTA? Varför ska man ha det ist för halvstryp alternativt vanligt halsband?
minikatt - ja man ska träna hunden, men tills dess att man fått resultat av träningen då? Vad ska man göra då? hänga efter som en vante i kopplet när hunden vill dra iväg till en annan hund? DET tycker jag är värre, för jag vill inte att min hund ska bli biten av andra hundar, eller överkörd...
Det strypet gör är dels att minimera hundens dragkraft vilket kan vara enormt viktigt i vissa situationer. En hund som du inte kan hålla emot kan hamna i många farliga situationer....
Jag tycker inte heller att helstryp är idealiskt, men det finns för närvarande inget annat alternativ på marknaden som jag tycker fungerar. Det är lätt att säga att man absolut inte ska använda helstryp när man har en liten / lydig hund. Det tar tid att få en lydig hund, speciellt när det gäller omplaceringshundar som min är. Och jag kan LOVA dig att ni hade inte klagat så mycket på helstryp efter en promenad med min hund i ett vanligt halsband