Inlägg från: Maria84 |Visa alla inlägg
  • Maria84

Stryphalsband/koppel

På leonbergern som blir lite galen när vi kommer bland andra hundar och kan visa aggressivtet mot en del andra hundar har vi valt att sätta en d-länk på nu, dvs en dressyrlänk. Men han har andra halsband också. Vana av att använda d-länk så vet hur jag ska hantera det.

På lurchern har vi också d-länk när vi är på ställen där vi inte brukar och det kan finnas risk att han blir rädd. Med hans bakgrund så vet man inte vad som han kan bli rädd för..
    D-länk är det enda halsband som han inte tar sig ur, sele och alla andra halsband kommer han ur hur lätt som helst om han blir rädd. Men han drar inte det minsta så det är enda anledningen till att vi har det när vi åker iväg..

Blev mkt skrivet men kände att jag var tvungen att förklara mig lite eftersom det här ändå är FL och det kommer säkert bli påhopp för att jag använder d-länk på dem..

Vad du ska ha för halsband till din retriver beror ju lite på hur hunden är... Dragig osv..

• Maria84

Filur - sätta sele på en hund som drar?? Du ökar hans dragkraft istället då han blir starkare iom att den sitter över bogen.  Sätt det på en leonberger som drar så får du se hur kul det blir om den vill sticka.

Vet man hur man ska använda ett helstryp tar inte hunden nån skada av det.

• Maria84

Filur - Du är jättevälkommen att testa att gå med sele med våran leonberger också vid ett möte med andra hundar. Han är bara 8 mån och väger 37 kg och är redan väldigt stark och då ska han ändå upp i 70-80 kg..

Som jag skrev tidigare så använder jag d-länk, dvs helstryp, på lurchern för att minska rymningsrisken om han blir rädd. Svårt att veta allt han blir rädd för eftersom vi inte vet vad han har varit med om tidigare.

Leonbergern har den för att vi ska kunna kontrollera, minska kraften för att kunna korrigera i önskade lägen. Han använder det enbart när vi är iväg till hundklubben eller till andra ställen där det är mkt hundar.

Pyrets mamma - Precis som iii säger så brukar de ge skavsår i armhålorna efter ett tag.

Svar på tråden Stryphalsband/koppel