Inlägg från: iii |Visa alla inlägg
  • iii

Stryphalsband/koppel

Filur - Du är välkommen att prova att gå med mina hundar i sele Sele fungerar kanske bra på små raser, men mina hundar väger 45kg resp. 75kg, och jag hade hängt efter som en vante om de ville dra iväg i en sele. Som Maria skrev, den ökar hundens dragkraft, och det är inget man önskar med de större raserna.

Jag använder helstryp på min ena. Han drar bara när han ser andra hundar. Det är det enda halsbandet som jag kan hålla honom i, så det är en säkerhetsgaranti för mig. Det kan sluta riktigt illa om man inte kan hålla in sin hund vid hundmöte.
    När han har lugnat sig och klarar av att gå fint i ALLA lägen så kommer jag sätta på ett vanligt läderhalsband.

• iii

Pyrets mamma - gå fint-sele brukar ge skavsår i armhålorna på hunden, det är inte heller så trevligt för hunden

• iii

Filur - Jag tränar självklart för att en dag kunna byta till ett vanligt halsband, men för allas säkerhet så använder jag helstryp under tiden, för annars har jag inte ens chans att hålla in mina hundar eftersom att jag är ganska liten och smal. Min ena är en omplaceringshund som hade många olater när han kom till mig i vuxen ålder så han hade ingen grundlydnad sen han var liten och lätthanterlig.

Sen kan jag berätta för er att selar är INTE så bra för hunden som många tror. Känner en hundmassör som har sagt ifrån att jag ALDRIG får ha en sele på min hund (om det inte är till spår eller drag såklart) för att ryggkotorna blir sabbade.

• iii

minikatt - ja man ska träna hunden, men tills dess att man fått resultat av träningen då? Vad ska man göra då? hänga efter som en vante i kopplet när hunden vill dra iväg till en annan hund? DET tycker jag är värre, för jag vill inte att min hund ska bli biten av andra hundar, eller överkörd...
    Det strypet gör är dels att minimera hundens dragkraft vilket kan vara enormt viktigt i vissa situationer. En hund som du inte kan hålla emot kan hamna i många farliga situationer....

Jag tycker inte heller att helstryp är idealiskt, men det finns för närvarande inget annat alternativ på marknaden som jag tycker fungerar. Det är lätt att säga att man absolut inte ska använda helstryp när man har en liten / lydig hund. Det tar tid att få en lydig hund, speciellt när det gäller omplaceringshundar som min är. Och jag kan LOVA dig att ni hade inte klagat så mycket på helstryp efter en promenad med min hund i ett vanligt halsband

Svar på tråden Stryphalsband/koppel