• adrenalin

Goboken

Vi hade det i början men jag gillade det inte... ersättningarna var dåliga (tycker jag) och det kändes väldigt... förlegat. Jag vill ha moderna böcker där båda föräldrarna är lika aktiva med barnet och där inte alla huvudpersonerna är pojkar.

Så jag köper lösa böcker från adlibris.se och det är mycket billigare!

Jag tycker goboken var väldigt dyr också. och då mena rjag väldigt dyrt. Nä, lägg pengarna på annat. Finns svenska, jättebra böcker, som kostar fjärdedelen så mycket!

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • adrenalin

kan tilläga att jag är med i barnensbokklubb.se (tror det är adressen) men jag avbeställer alltid månadsboken och köper mycket billigare från adlibris. Men medlemstidningen ger mig insperation *lömsk*

• adrenalin

glasbubblan

klassikern är väl "och jag ska köpa dig en get som är fet"... förstår du vilken jag menar?

jag minns inte översättningen men den är grymt dålig.

• adrenalin

glasbubblan
    det var precis den jag menade! rimmen är outstanding dåligt, och det är typ fem olika ersättare. Nej jag håller verkligen med dig! Man fattar ingenting när man läser den. Ibland tror man det är ett dåligt skämt.

• adrenalin

SochE
    Bara 2400 kr om året som man kan lägga på BRA böcker med exellenta översättningar. Eller varför inte böcker som va skrivna på svenska från början?

• adrenalin

glasbubblan
    du har tänkt på samma som mig! och den där barnversen när dom skriver "ingen frågar efter hur" , vad menar dom egentligen? Det har jag funderat på. Och den där när pappan ska köpa en trast som är schysst... varför är det så många som översatt? Hade dom knypplarparty och alla ville vara med?

Jag tror låtarna översatts från ett språk till ett annat, och sen kanske översatts igen!

Jag tror , utifrån hur böckerna är skrivna, att det är samma böcker i hela norden, plus england kanske (?). Och så översätts det hit och dit. Allt för att spara så mycket som möjligt på kvalitén men tjäna så mycket som möjligt ändå.

• adrenalin

Skrinda
    jag kan inte annat än hålla med dig. goboken känns så förlegat. Jag tänker mycket på genusperspektiv. Jag är INTE fanatisk. Men góboken är verkligen inget jag önskar. Varken handlingsmässigt eller hur dom skrivit.

• adrenalin

Glasbubblan
    Eller får man en bra bok från góboken, får man kanske fråga efter hur?

Vi fick inte så många böcker innan vi sa upp det. 3-4 månader var vi med kanske. Första älskade jag och dottern för det var dom där mjuka böckerna med snören på. Sen när det väl kom riktiga böcker så rynkade man på näsan och tänkte "hm, nästa gång.." varje gång. Verserna har ingen rytm heller. Som förälder är böckerna inte roliga att läsa tycker jag. Plus att alla böcker jag hade hela tiden nämnde mamman och aldrig ens en pappa en enda gång. Det tycker jag är dåligt.

• adrenalin

SochE
    Jag lånar inte heller från biblioteket. Jag köper från adlibris.com. Jag är med i barnens bokklubb men eftersom det ibland är upp emot 50% billigare att köpa på adlibris så avbeställer jag månadsboken, får medlemstidningen och inspireras av den

Och jag tycker väl det är ganska dumt att köpa dyrt skräp när det finns billigt som inte är skräp. Och som är kul för föräldern. Jag tycker det är viktigt med, att man som förälder också tycker boken är rolig. Dessutom tror jag det är roligare för barnet om det är rytm i texterna man läser. Inte dåliga rim utan takt eller ton.

Nä usch för góboken. Den får mig verkligen att rysa. Det enda goda med dom är tygböckerna. Men dom lästes inte utan lektes med för dom hade snöre och skallra.

• adrenalin

Gisma:
    Jag tror du fattat rätt! Men leksakerna (tygböckerna) får man ju gratis i första paketet

Jag är nöjd om jag lyckats avskräcka någon från góboken!
    Rekommenderar ingen annan bokklubb heller. Jag rekommenderar adlibris!
    Du kan ju gå med i nån bokklubb och få medlemstidningen (som jag gjort ) och sen avbeställa månadsboken!

Det är upp emot 50% billigare på adlibris!

Amen!

Svar på tråden Goboken