• Flutterby

Någon som jobbar med att anställa?

Ser ni det som negativt att en jobbansökan kommer in på sista dagen? Jag var på semester o sökte ett jobb när jag kom hem, ansökan kom in idag, på sista anmälningsdagen. Tror ni att det räknas mot mig?

• Svar på tråden Någon som jobbar med att anställa?
  • Jess69

Nejdå, fram till sista ansökningsdagen är det helt
    fritt fram att skicka in sin ansökan

(skickar man in tidigare blir ju väntan så himla
    lång oxo )

• Prego75

Nix, jag brukade inte bry mig om när ansökningarna kommit in - jag väntade till sista ansökningsdag med att börja plöja igenom högen och då läste jag dem oftast i helt blandad ordning och inte i den ordning de kommit in.

• Flutterby

En fråga till: det stod i annonsen: "bifoga gärna foto", så det gjorde jag, men hittade inget superbra foto, så jag undrar lite om det var dumt gjort. Vad är det de vill se?

• Dramaonline

Inte själv, men jag har nära och kära som anställer, och de har inte sagt att senare skulle vara sämre. Det är nog sak samma, de ligger nog ändå bara på hög tills tiden är slut (och då hamnar du överst.)

Jag har mer hört negativa kommentarer om de som skickar jättetidigt... Eller rättare sagt skickar in tidigt och så ringer och tjatar en massa innan ansökningstiden är slut.

• Nika75

Det är inte fel, men tvärtom mot vad Dramaonline så har jag faktiskt hört att det är mer positivt att skicka in tidigare än sent (inte att ringa och tjata då förstås). Läste en artikel i ett affärsmagasin som handlade om just detta och det visade sig att arbetsgivare lättare uppmärksammade ansökningar som kommit in tidigare än sent. Man hade helt enkelt större chans att bli kallad till intervju. Föreställ dig själv att det kommer 200 ansökningar (inte ovanligt i vissa branscher). De första som kommer är man mer nyfiken på än de sista 25... när man redan läst 175 varav bara kanske 15 av de var intressanta... I värsta fall väntar inte ens arbetsgivarna med att ansökningstiden går ut innan de börjar intervjua. Inom offentliga sektorn är det dock mer strikt och ett sista datum gäller, punkt slut.

Sedan kan det också vara så att man verkligen letar väldigt noggrant efter en specifik kompetens och då kan de leta nästan hur länge som helst bara för att få det de vill ha och då spelar det nog mindre roll ens om man skickar in ansökan t o m FÖR sent så länge man har precis den kompetens de söker.

Så jag säger inte att det är kört på något sätt, är du rätt person för jobbet har du goda chanser att få det. Lycka till!

• fitforfight

Om jag läser ansökningar så kommer jag oftast ihåg dom som jag läst senast så det är inte negativt att skicka in sent.

• Jonna i stormen

De flesta brukar av någon anledning hålla på sina ansökningar och skicka in dem till sista dagen, så du blir säkert inte ensam.

(Jag jobbar dock inte med att anställa längre, men jag tror inte att det har skett någon större förändring där)

Svar på tråden Någon som jobbar med att anställa?