• Flutterby

Någon som jobbar med att anställa?

Ser ni det som negativt att en jobbansökan kommer in på sista dagen? Jag var på semester o sökte ett jobb när jag kom hem, ansökan kom in idag, på sista anmälningsdagen. Tror ni att det räknas mot mig?

• Svar på tråden Någon som jobbar med att anställa?
  • Flutterby

Tack för era svar! Det verkar inte vara kört i alla fall! (tills de ser mitt foto )

• Poena

På mitt jobb så har det oftast varit så att vi anställt innan datumet för ansökan gått ut. Det handlar om när det snabbt behövs folk, så det är nog lite olika det där. Generellt tror jag det är bättre att skicka in tidigt, det kan visa på att man är intresserad och angelägen om just den tjänsten.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Prego75

En tjej som sökte jobb på den tiden jag höll på med anställnngar hade skickat med en superporrig bild på sig själv där hon slickade på en glass och visade nästan hela brösten. Jag antar att hon trodde att det var min ganska unga, manliga chef som skulle gå igenom ansökningarna. Behöver jag tala om att hon inte ens blev kallade till intervju? (Men jag visade ansökan för chefen, och han höll med mig...)

En sådan bild kanske man inte ska skicka in till ett seriöst jobb! *tipsar*

• Dramaonline

Ja, alltså, det var ju bara några personer som pratade om hur jobbiga de överambitiösa är, inte alls något generellt eller vetenskapligt.

Jag tror också, generellt sett, att det undermedvetet är en fördel att bli läst först. Men man kan ju inte räkna bort sig helt, heller, på en sån detalj.

• Prego75

Det var olika beroende på vilken sorts tjänst det gällde, hur många ansökningar som kommit in och hur snart anställningen skulle ske - ibland läste vi alla ansökningar och sedan läste vi dem en gång till och sorterade då ut dem som vi ville ha in på intervju och sedan började vi höra av oss - och det är klart, då kunde det ju ta en eller två veckor innan vi började ringa runt.
    Andra gånger sorterade vi ut dem vi skulle kalla på intervju efterhand som vi läste ansökningarna första gången och då kunde vi ju börja ringa samma dag och sedan fortsätta att läsa fler ansökningar.

• Flutterby

En fråga till: Om det i annonsen står i stil med "Har du ett brinnande intresse för XX, är du xxx etc. Då är du den vi söker" är det då jättefel att börja sin ansökan med: "Hej, jag är den ni söker!" Är det kräkvarning på ett sånt brev, eller är det positivt att inleda så?

Svar på tråden Någon som jobbar med att anställa?