• snallis

Har en lärare rätt att förmedla sina egna åsikter?

jag tänkte på att om vi säger tex att en lärare avskyr invandrare ska han/hon få jobba som lärare?
    Har han/hon rätt att förmedla sina åsikter till sina elever?
    Har en lärare rätt att säga tex " jag röstar på vänsterpartiet därför att de kommer att göra samhället bättre och ni borde också följa dem i kampen"

Dessa är bara några exempel. Jag vill gärna höra era åsikter.

• Svar på tråden Har en lärare rätt att förmedla sina egna åsikter?
  • Nettis1975

Om hon talar nedvärderande om en grupp så är det ett brott. Hets mot folkgrupp och det får man ju inte som lärare göra sig skyldig till under arbetstid. Inte annars heller för den delen, men som svar på din fråga-

• Glittrig penna

Ja, men inte i undervisningssynpunkt eller för att påverka elever i en viss politisk riktning. En lärare är en människa med synpunkter och idéer. Det går inte att komma ifrån. Det går heller inte att alltid håll isär sin privatperson och yrkesroll.

Det är ävl inte direkt lämpligt att rikta sin undervisning mot ett speciellt håll, emn på en direkt fråga och i en diskussion ska och bör läraren få uttrycka sin åsikt.

• lövet2

Vår samhällslärare var en lysande lärare! Den första lektionen på gymnasiet sa han ungefär så här: "Jag är centerpartist och har alltid varit det. Kom ihåg det, när vi diskuterar politik, för jag kanske inte alltid klarar av att vara opartisk!".
    Han gjorde sitt bästa, men ibland lyste hans åsikter igenom. Då kunde vi alla genomskåda det, tack vare att han var ärlig från första början ...

• mästerkattenistövlar

Nej, det står rätt tydligt vad en lärare har för ansvar i å med att förmedla åsikter i läroplanen och i skollagen. ALLA lärare bör vara medvetna om detta, men allt som oftast tycker ju lärare att de själva är utmärkta domare för vad som är demokrati osv.

Att lärare har egna åsikter säger sig självt, men att uttrycka dem för elever är inte okej. Möjligtvis i senare åren på gymnasiet och på universitet/högskola. men då BARA om de tydligt påpekat att detta är åsikter och itne fakta.

• Bodi

Nej jag tycker absolut inte lärare har rätt att gå ut med år vilket håll dom ligger åt. Dom är där för att lära ut så opartiskt som möjligt inte sprida politisk propaganda.

Vad vore jag om inte Stella fanns.
  • Likah

Jag är lärare och jag tycker aldrig att man ska försöka påverka barnen åt något håll - med vissa undantag!

I skollagen står det att vi ska förmedla demokratiska värden och arbeta för alla människors lika värde. Såna värderingar ska man ju förmedla och diskutera och hoppas att barnen påverkas av. Jag har också sagt någon gång att jag tycker att man ska rösta om man får för det är många i generationerna före oss som slagits för den rätten.

Men var jag står politiskt, eller var jag anser om invandrare/svenskar hör inte hemma i undervisningen. Om jag var väldigt engagerad i någon fråga kanske jag skulle nämna det som information (precis som Lövets lärare) men inte i syfte att påverka.

Sen är det ju, som någon annan sa, svårt att alltid dölja sina personliga åsikter. Det tycker jag är ok, så länge man inte aktivt går ut för att försöka påverka!

• Mentat

En lärare skall absolut inte propagera för sina egna åsikter! Jag hade ju några lärare som jag i efterhand har insett stod långt ut på vänsterkanten och också utnyttjade sin ställning i historie- och samhällskunskapen.

Samtidigt tycker jag att det är stor skillnad på t.ex. lärare i dessa ämnen och en lärare i t.ex. matematik där man ju inte förmedlar åsikter på samma sätt.

• Springsteen

Kan väl tycka att de är ok som Lövet säger att man ger de i ett informativt syfte.. Är en lärare politiker så brukar de ju komma fram förr eller senare ändå.. Bättre då att prata om det att jag tycker så här men de är inget som säger att de är de enda rätta...

Fast när de kommer till "invandrafrågor" och om de åsikterna kan tolkas som "hets mot folkgrupp" så ska de inte nämna sina åsikter!!!!! Jag hade nog vänt upp o ner på världen om jag fick höra sånt från en lärare!!!

• Halv zigenare

Hade en lärare som talade en aning ovänligt om muslimer...

Typ:

"De kommer hit och tar över och bygger sina jäkla kyrkor överrallt.."

Hon var/är musiklärare...

Tycker inte att lärare skall få sprida sina åsikter sådär, speciellt inte till ungdomar/barn.

• LillaLinan

Jag är lärare och skulle aldrig gå ut med vissa av mina åsikter till mina elever. Men ibland då jag kanske diskuterar med ex min syster så kan hon säga: Hur kan du tycka så du som tom är lärare! och då blir jag lite arg för man måste ju få ha åsikter precis som alla andra.

Jag skulle kunna säga vad jag röstar på om de frågade, vet att min samhällslärare på högstadiet röstade på moderaterna och det va inget vi märkte av under de lektionerna. Däremot hade jag två frireligösa lärare under 1-3 och dom hade väldigt svårt att inte propagera för kristendomen. men det förstod jag inte då utan sånt jag insett nu

Svar på tråden Har en lärare rätt att förmedla sina egna åsikter?