• Jenny28

Hur få min katt lite fetare!

Hej
    Min katt har smalnat av så mycket, hon fick en kull ungar för en månad sen o alla var döda, nu har hon blivit en tunnis. Vi steriliserade henne härmodagen. Men hur får man en katt att lägga lite på hullet?
    Hur länge vara avmaskningen de får när de är små? Hon är nu 10 mån.

• Svar på tråden Hur få min katt lite fetare!
  • Gumma79

Är katten avmaskad som den ska när den är liten så behöver man väl inte göra det igen förrän vid ett års ålder. Men en dräktig katt ska man ju alltid avmaska...
    Jag skulle avmaska katten och köpa ett bra foder hos veterinären eller en djuraffär för katter som har lite svårt att gå upp i vikt. Din katt är ju så ung, äter hon fortfarande foder för ungkatter lr vuxenfoder?

• Kalle74

Man bör göra det 1 gång om året Provat Hills kattmat finns olika typer finns hos större vetrinärer eller i vissa djuraffärer. dyr mat men helt klart katten mår bättre.

Lycka till !

• Flyssel

Katter som blivit kastrerade brukar gå upp i vikt, men jag vet inte om det är likadant för steriliserade katter. Kolla upp det innan du börjar göda henne.
    Dessutom mår katter bäst av att vara slanka - vilket vi ofta brukar tycka är magert. Men hon ska naturligtvis INTE vara benig så att ryggraden och höftbenen sticker ut och man kan känna revbenen när man stryker henne längs sidan.
    Äter hon ordentligt då? Katter som har mask brukar kunna äta som hästar och blir ändå magra, och så blir pälsen matt och ful.
    Men hon kanske deppar över kattungarna? Äh, jag vet inte.. Det var bara en tanke.

• HelleGbg

de flesta katter går upp i vikt efter en sterilisation,(min gjorde det bla)göd henne inte ännu,hon kommer äta bra sen,så kommer hon öka i vikt.

• Flyssel

Men som Kalle74 säger, satsa på ett bra torrfoder. Vi diskuterade detta i någon tråd tidigare (som jag inte hittar) och många föreslog, förutom Hills, även Royal Canin. Om man köper stora säckar så blir det inte dyrare (snarare billigare) än att köpa den sunkiga maten i mataffären.
    Men vänta med fet-mat tills du ser hur hon förändras efter sterilisationen.

Apropå avmaskningen så har jag läst mig till att man ska avmaska med något halvårs mellanrum, men när jag gick till apoteket så säger de att man inte ska avmaska förrän man ser mask. Det ska tydligen vara det senaste, men jag vet inte hur etablerat det är i kattvärlden.

• Birgitta2

En utekatt avmaskas en gång i halvåret. En innekatt en gång om året, inte mer. Jag skulle nog föreslå att du ger din katt kattungefoder (RC) som är mycket fett i. Köp ett par stycken 1-kilospåsar hos zoo-affären. Hon har fått ungar och dräktigheten kan ta mycket på en så ung katt.

• Barbablond

Vår katt gick upp ganska mycket när hon blev steriliserad, hon fick mer aptit och började äta saker hon inte tyckt om innan. Så det kanske löser sig i a f.

• Majsan70

Har du kastrerat henne, så tar hon säkert o äter upp sig inom kort.

Hills a/d är en burkmat som är bra för smala katter. Royal Canins foder för utekatter innehåller även mycket kalorier. Ge gärna äggula, men kaffegrädde i och nötfärs som varit frusen.

Om hon inte kommer upp i hull, så finn det även något som heter Nutrical. Det är en pasta som de får varje dag under en tid. Den innehåller mycket näring och stimulerar även aptiten.

• Bullseye78

Hur ofta ger du din katt mat?
    Det kan också spela en viss roll nämligen.

Mvh// Skogisägare *ler*

• Jenny28

hej alla, tack för svaren. Vi har bara gett torrfoder, royal canin sen vi fick dem. Det tycker vi är det bästa fodret. Vi ger ännu för ungkatter, kanske snart ska börja med vuxen. Ska tillägga att hon jagar mycket, äter både möss o fåglar o ödlor o allt som hon hittar. Hon är nog inte FÖR smal än. men det var efter dräktigheten jag tycker hon smalnat av...
    Jag har hört att man inte ska ge grädde o sånt...att det inte är bra för dem. Fast en gång kanske inte skadar. De har fro tilgång till mat. Det är alltid fullt i skålen. Hon äter ofta!..
    Jag vill INTE ge burkmat.

Svar på tråden Hur få min katt lite fetare!