• Jenny28

Hur få min katt lite fetare!

Hej
    Min katt har smalnat av så mycket, hon fick en kull ungar för en månad sen o alla var döda, nu har hon blivit en tunnis. Vi steriliserade henne härmodagen. Men hur får man en katt att lägga lite på hullet?
    Hur länge vara avmaskningen de får när de är små? Hon är nu 10 mån.

• Svar på tråden Hur få min katt lite fetare!
  • Birgitta2

Inte grädde, för mycket mjölk i... katter är laktosintoleranta. Men du kan ta en skvätt grädde och späda ut med vatten. Inte alls fel. Och du har väl alltid torrfodret stående så katten kan äta när den vill?

• Jenny28

birgitta: ja hon har fri tillgång. har kattlucka så de springer ut o in som de vill när de är hungriga.
    Jag ska nog kanske prova att avmaska. Men måste jag avmaska bägge mina katter då? har en kastrerad hane med...

• Birgitta2

Ta båda katterna i samma svep. Men låt din lite tunna kisse fortsätta äta kattungefoder några månader till. Det är mer fett i det än vuxenfoder, och det verkar som om hon behöver det.

• Jenny28

jo vår stooora på se är snart slut. så nästa gång kanske vi bara köper 5 kg istället för 10 så när det är slut får hon vuxen...

• Flyssel

Det där med grädde har att göra med att katten förlorar förmågan att bryta ner mjölken (typ, men något proffs får gärna utveckla) efter att ha blivit avvand från modersmjölken. De blir laktosintoleranta och kan bli dåliga i magen och annat jobbigt.

Men om hon inte är för smal så tycker jag inte att du ska göda henne, speciellt inte om du ger henne foder för ungkatter fortfarande. Efter kastration (och sterilisering) ska man börja se dem som vuxna katter och hon kommer garanterat att gå upp i vikt nu.
    Som sagt, folk tror att katten är för smal och håller på att svälta ihjäl, men egentligen har den en kroppsform som gör dem smidiga och rörliga - precis som en katt ska vara.
    Men återigen, känns hon som en trave ben i en skinnpåse så kan hon nog äta upp sig lite.
    Vi har "tjockis-foder" till vår hankatt som han får vid sidan av den vanliga maten eftersom han är väldigt smal till skillnad från vår honkatt. Vi har Royal Canine Indoor som standardfoder trots att de är utekatter eftersom honkatten går upp i vikt annars.
    Ni skulle ju kunna köpa en liten påse torrfoder med lite högre innehåll av fett och energi som ni kan ge henne som tillskott så länge ni ser att hon inte börjar bli tjock av det.

• Flyssel

Oj vad många som hade svarat samma sak som jag..
    Jag skriver visst lite långsamt

• Majsan70

Kaffegrädde kan katter dricka, men inte vanlig mjölk eller grädde. Kokar man mjölken så är den oxå OK.

• Birgitta2
    Majsan70 skrev 2006-09-01 11:29:12 följande:
    Kaffegrädde kan katter dricka, men inte vanlig mjölk eller grädde. Kokar man mjölken så är den oxå OK.
    Jodå, Majsan. Det går jättebra även med mjölk och grädde. Under förutsättning att man blandar ut det med vatten (50/50). Det får min katt flera gånger i veckan. Men aldrig nånsin ren mjölk eller grädde. Då är det rännskita som gäller
  • Majsan70

Birgitta2

Blandar du ut det med vatten får det ju inte den effekten man är ute efter här...dvs att få i katten massa kalorier.

Jag blandar äggula med kaffegrädde och tonfisk o det slukar vår magra kisse. I ´övrigt får de aldrig mejeriprodukter.

• Birgitta2
    Majsan70 skrev 2006-09-01 11:39:29 följande:
    Birgitta2Blandar du ut det med vatten får det ju inte den effekten man är ute efter här...dvs att få i katten massa kalorier.Jag blandar äggula med kaffegrädde och tonfisk o det slukar vår magra kisse. I ´övrigt får de aldrig mejeriprodukter.
    Jo då. Grädde och vatten, ger bra mycket mer kalorier än bara vatten. Men äggula är också bra. Och tillsammans med kaffegrädde låter det lite grand som en kaloribomb. Inte helt fel.
  • Gumma79

Jag tycker det är bättre att om du vill göda henne ge henne ett fetare foder istället för massa tillägg som grädde o sånt.
    Royal Canin är ett superfoder och finns i alla alternativ, för katternas olika behov.
    Men tänk även på det som nyssel skrev att en katt ska ju vara slank. Den största procenten av våra husdjur är idag för tjocka, å det är farligt!

• Flyssel

Det finns speciell kattmjölk att köpa, men jag har aldrig använt den så jag vet inte hur fet den är. Jag antar att den är laktosfri och att det är därför man kan ge den till vuxna katter.

Som jag förstår det (men rätta mig gärna om jag har fel) så är människan typ det enda däggdjuret som fortsätter dricka mjölk i vuxen ålder. Om man skulle sluta dricka mjölk så utvecklar man laktosintolerans i och med att det enzym som bryter ner laktosen försvinner ur matsmältningssystemet.
    Likaså kan en vegetarian inte börja äta kött utan att bli tvärdålig i magen eftersom "köttätarenzymet" försvinner med tiden.

Det var min lekmannamässiga och ytterst ovetenskapliga förklaring

• Majsan8

Jag gav min tunna honkatt Royal Canin Special Sensible 33. Hehe, sen sa min veterinär att jag skulle banta henne! hmm...Men det var bra och myycket gott sa kissen.

• LillaFlingan

men alltså!! vad e de för snack om kaffegrädde och grejer..

det finns LaktosFRI grädde att köpa i vanliga matbutiken!!
    köp den, blanda i äggula och nötfärs som har varit fryst innan.

men vill du göda henne, så finns det ett medel som heter Nutrical! att köpa hos en välsorterad djuraffär.

Detta ger man magra katter och små kattungar som behöver energi.
    Hill a/d på burk är att rekommendera också, den skall blandas upp med lite vatten och laktosfri grädde.

troligen ökar hon ändock i vikt,
    avmaskning bör ske 2v före varje årliga vaccination.

ta då drontal som tar all mask.. ;)

Lycka till!;)

Lillaflingan som har bra erfarenheter och kunskaper... :P

• Jenny28

tack för nya inlägg i denna tråd.
    nu efter sterilisering har jag märkt att hon lagt på sig lite. men hon är fortfarande slank men slank på ett fint sätt...så nu är jag nöjd..
    jag gjorde ingenting, ändrade inte kosten elelr nåt...det blev bra ändå...

• Annettiz

dom går upp av kastreringen.. vänta en månad så får du se. hade exakt samma problem. efter kullen blev hon toksmal. men nu efter kastrationen har hon gått upp 2 kg. är fortfarane liten, men ser mkt bättre ut. Köper även ett bra torrfoder på djuraffären som innhåller mkt som gör att kissen blir tjock. mkt kalorier.. extra gott är det också, för kräsna katter.

• Annettiz

förresten. Hos veterinären har dom en sån affish me va olika kattraser ska väga och se ut. En vanlig huskatt (bondkatt) ska vara smalare över buken än över revbenen... Det ser egentligen föör smalt ut, men det ska tydligen vara de optimala. Och där räkar dom mellan 2-4kg på en bondis. Medan en tex. norsk skogskatt kunde väga mellan 4-8.... Man kan säkert hitta den faktan på nätet..

Svar på tråden Hur få min katt lite fetare!