• Eliin

Kattkunniga.. SNÄLLA HJÄLP... *äckligt*

Min katt kom in nyligen och jag upptäckte ett rysligt äckligt sår på sidan av kroppen på honom. Det är ca 1,5 cm långt och 0.5 cm djupt. Jag bara ryser av att titta på det för det är så äckligt.

Får inte tag på jourvet och ska ringa djursjukhuset så fort de öppnar i morgon. Han är som vanligt, men såret är inget vidare. HUR kan han ha fått det och VAD ska jag göra????

Bild finns under starka bilder i galleriet....

• Svar på tråden Kattkunniga.. SNÄLLA HJÄLP... *äckligt*
  • Fru Engman

Han kanske har varit i slagsmål med annan katt? Eller rivit sig när han hoppat över/klättrat under nåt staket?
    Försök få tag i nån vet.klinik...
    Håll honom inne tills ni har träffat nån vet. tycker jag!
    Lycka till!

♥Hanna&Lillis♥
  • Majsan70

Själva såret ser ju ganska OK ut, men frågan är om det inte kommer att bli infekterat. Jag skulle tro att de vill sätta ett drän där, men helt säker är jag ju inte. Vad jag däremot vet är att man inte bör vänta med sår som behöver sys. Har ni ingen annan veterinär i närheten? Det brukar ju finnas ganska gott om dem..

• 3 hjärtan

jag skulle fortsätta ringa till jag fick tag på en vetrinär... man bör inte vänta med sår.. kan bli infekterat.

• Piri

Ok, det såg ju inte så trevligt ut! Stackars kissen! Men om han inte verkar ha ont eller om det blöder så går det säkert bra att vänta till i morgon bitti. Håll honom inne och ge honom ingen mat ikväll. Ta bort eventuellt torrfoder och låt bara vattnet vara framme. Om de behöver söva honom när de syr så kommer han med säkerhet att må illa och det är bättre om magen är tom.

Förmodligen har han fastnat i nåt eftersom sårkanterna år så "raka" och rena. Du kan ju alltid ta en bomullstuss med vanligt vatten på för att kolla om det är smuts i såret.

Om det vore jag skulle jag fortsätta att ringa till jouren. Åtminstone bara för att få höra från en veterinär att det är ok att vänta till imorgon!

Lycka till med kissen!

• Thuggis

Det ser ju fint ut, gör rent med klorhexidin eller nåt liknande och du ska se att det läkt ihop på ett par dagar. Katter är sega djur och såna småsår brukar inte bekomma dom, bara du inte märker att det blir infekterat skulle jag inte lagt pengar på en veterinär för det där.
    Skulle tro att det är en annan katt eller alternativt en hund som fått fatt i honom.

• LillaLulla

Han har varit i slagsmål, ser det ut som! Det ser hemskt ut, men tre av mina katter har alla haft liknande sår. Det enda jag har gjort är att rengöra, rengöra, rengöra. Och klämma ut var. Efter några dagar har det läkt relativt bra!

• Skusan

Ser ut som ett sår som katter får rätt ofta efter att ha varit i slagsmål. Först har det varit en böld efter en klo eller dylikt, bitsår etc... Sen har den brustit och nu ser det ut som det gör. Ofta är det mycket mycket större innanför skinnet, veterinärer brukar kolla det genom att sticka in en virknålsliknande sak och mäta omkretsen under huden. Där samlas all möjlig gegga.

Katten behöver antibiotika för att det ska bli bra. Men katten klarar att vänta tills imorgon med att bli undersökt av vet. Har du en strut hemma så sätt på en sån annars kommer han slicka på såret hela tiden och det gör det bara värre och tvätta såret och gör som nån annan sa, ta bort maten utifall han behöver sövas.

Lycka till!

• me1

stackars kisse :(

kom å tänka på en sak, kan han ha blivit skjuten? luftgevär eller liknande?

• Eliin

me1: tanken har slagit mig också faktiskt... tyvärr finns säkert risken..=( Men han har lite småsår i ansiktet också så förmodligen handlar det om slagsmål=( Han är kastrerad och vad jag har hört så försvarar sig inte kastrerade hankatter.

• Thuggis

Jodå Eliin, jag tror knappast kastrerade katter ligger stilla medan någon annan hankatt hoppar på dom.
    Däremot har jag sett många exempel där kastrerade katter hållt reviret lika rent från främmande katter som om dom inte varit kastrerade.

Svar på tråden Kattkunniga.. SNÄLLA HJÄLP... *äckligt*