• Eliin

Kattkunniga.. SNÄLLA HJÄLP... *äckligt*

Min katt kom in nyligen och jag upptäckte ett rysligt äckligt sår på sidan av kroppen på honom. Det är ca 1,5 cm långt och 0.5 cm djupt. Jag bara ryser av att titta på det för det är så äckligt.

Får inte tag på jourvet och ska ringa djursjukhuset så fort de öppnar i morgon. Han är som vanligt, men såret är inget vidare. HUR kan han ha fått det och VAD ska jag göra????

Bild finns under starka bilder i galleriet....

• Svar på tråden Kattkunniga.. SNÄLLA HJÄLP... *äckligt*
  • Skusan

Oavsett en katt är kastrerad eller ej så klart dom håller sitt revir . Skillnaden är att en kastrerad hankatt pissar inte revir som en okastrerad gör... *urk* Alla mina katter jag har/haft har varit/är kastrerade och dom jagar bort främlingar och deltar i diverse fighter...

• Eliin

jag fick en akuttid vid 11.15 i dag så då får vi se vad de säger. Upptäckte en sårskorpa i ansiktet på kinden som jag rev bort på honom i morse och då forsade det var och man märker direkt när han inte mår bra... han är slö och man ser i hans ögon att något är fel... Helt sjukt att katter kan prata till en på sitt språk och vi fattar.

• fantasy

Om jag var du skulle jag svätta rent såret med koksaltvatten eller mild tvål dagligen, verkar det inte bli infekterat eller att katten blir hängig så skulle inte jag slösa pengar på en veterinär. Enligt bilden ser ju ändå såret "rent och fint ut".
    är du osäker kan du ju hålla koll på kattens temp, går den upp så är det ett tecken på infektion och då bör veterinär uppsökas.

katter klarar mycket, så du ska nog inte oroa dig för såret! håll bara koll på det och tvätta.

• Eliin

fantasy: i går va han inte allmänpåverkad, men i dag är han slö och det syns i ögonen att han inte mår bra.. och just med hans variga sår på kinden också så ska vet. att det behövs antibiotika..

Slösa pengar tycker jag inte att jag gör. Det är mina djur och det är ju mitt ansvar att betala det som det kostar. Det är inget jag hakar upp mig på.

• Sofia86

Det är bra, åk absolut till vet. Om han är hängig behöver han antibiotika. Håller med om att det ser ut som en böld som brustit, troligen efter en klo eller liknande. Såret kan behöva spolas rent också, och det är lättare hos vet än hemma.

Skönt iaf att det verkar ha varit slagsmål och inte ett skott. Känner flera katter som blivit skjutna. En av de som överlevde ficket sår som din katt, men större. Såret läkte snabbt men han flyr fortfarande, ca 7 år senare, så snart någon annan än familjen kommer nära.

• Eliin

ja usch man tycker så himla synd om dom... min kisse är en riktig fegis för han är omplaceringskatt och har varit med om en hel del. Vi tog hand om honom när han va 10 veckor. Då hade han varit utan mamma i 5 veckor. Men han tyr sig till mig. Kommer det någon annan så flyr han. Han är väldigt osäker.

Det springer jäkligt mycket katter här runt omkring och främst okastrerade äckliga katter som skriker som galningar.. det ligger en bondgård i närheten så jag antar att de kommer därifrån...

Hoppas han blir bättre snart min lilla älskling..=(

• Skusan

fantasy - Jag har haft katt i hela mitt liv och dom veterinärer jag har träffat har alltid sagt att man inte ska låta katten självläka, för det gör dom inte! Dom slickar in smuts i såren, plus att dom slickar "upp" såren så fort dom försöker läka (inte rena i munnen) och dom blir tusen gånger värre mot från början om man låter dom gå, det blir varbölder som är proppfulla med bakterier och sen om man väntar för länge tar det mycket längre tid att få katten frisk.

Har man djur är det ett aktivt val man gjort och då anser inte jag att man slösar pengar om katten behöver vet vård.

• me1

hoppas det går bra hos veterinären :)

• Eliin

hej på er.
    Är inne och uppdaterar er. Gizmo är kvar på djursjukhuset för hans hål behöver dränage och sen skulle de undersöka hans varböld i kinden och se om det även behövdes sätta dränage där me. Jag ska hämta honom om några timmar.. Det gjorde ont i hjärtat att behöva lämna honom...

• kissemjao

Men vet du vad? Det gör mig glad i hjärtat att du är en förståndig kattägare som går på magkänsla och faktiskt tar dig till veterinären. Det kan du ha som plåster på såren! Hoppas Gizmo blir pigg som en lärka snart!

Svar på tråden Kattkunniga.. SNÄLLA HJÄLP... *äckligt*