Inlägg från: Kantarellen |Visa alla inlägg
  • Kantarellen

Bleka tänderna hos Folktandvården

Har snappat upp lite om tandblekning hos tandläkaren, oftast är det nog en tandsköterska eller tandhygienist som bleker och inte en tandläkare. Lösningen som används hos tandläkaren är betydligt svagare än den som används vid hemmabruk, därav är det med skonsamt hos ?tandläkaren?.

• Kantarellen

Skulle tro att det är någon form av väteperoxid att utläsa av namnet.
    Vet att jag kommer få ett svar stil med ?att bleka tänderna är aldrig bra men om det skall göras så är det bäst att gå till ?tandläkaren? och göra det?

• Kantarellen

Nu har jag fått lite info? Bleka skall man inte göra om man har tandhalsar som isar eller inflammerat tandkött sen kan det ge ett konstigt resultat om man har fyllningar i dom främre tänderna då fyllningen inte bleks. Dock bleker man endast längst fram i munnen. På denna kliniken blekte man en gång, tog ca en timme och höll ?lite olika länge? vad det nu kan innebära, kostade 1500kr, då använde man 35% lösning. Ett bättre alternativ var att göra en skena hos tandläkaren som man sedan kan använda hemma och bleka, då använder man en 10% lösning (hade visst fel förut?). Efter blekningen skall man pensa en stark fluorlösning på tänderna, dessutom skall man vara väldigt försiktig med att dricka kaffe, rödvin och annan stark mat eftersom tänderna lättare tar åt sig färgen.

Opalescence X-tra 35% Hydrogen Peroxide var väteperoxid.

• Kantarellen

Nä tappa tänderna sa hon inget om? kanske kan vara bra att rusta med fluortabbletter också.

Låter som om dom går lite mildare till väga på ditt ställe, men det är samma preparat som dom använder. Och tandköttet vill man ju inte ha blekt?

• Kantarellen

Är nog inte så farligt, det torkar man ju bort i så fall. Väteperoxid använder man ju till sårrengörning också (om jag inte blandat ihop dom kemiska begreppen)

Svar på tråden Bleka tänderna hos Folktandvården