• Doriz67

Orolig mage och sömnproblem

Jag blev gravid i somras, men fick tyvärr missfall i 10:e veckan. Under graviditeten mådde jag jättedåligt. Min mage svällde upp och jag fick springa på toaletten flera gånger per dag. Efter missfallet började jag äta p-piller, Yasmin, och fick återigen problem med magen. Dessutom fick jag problem med sömnen. Nu har jag slutat äta dem men har fortfarande som en orolig känsla, en knut i magen. Sömnproblemen fortsätter. Finns det någon fler därute som känner igen det här? Jag håller på att bli helt knäckt av att jag sover så dåligt och av min mage som bara krånglar.

• Svar på tråden Orolig mage och sömnproblem
  • Ladystardust

Hej!
    Har själv haft enorma problem med min mage och sömnen i sommar.
    Det blir en ond cirkel av allt och det blir bara värre och värre. Ju mer jag tänkte på magen desto mer stressad blev jag och tillslut kunde jag inte sova. Vaknade med en timmes mellanrum under hela nätterna. Jag blev bara tröttare och tröttere och magen sämre. Gick till en läkare som skrev ut kramplösande till magen och lugnande tabletter som jag skulle ta på kvällen i några dagar. Jag fick börja sova och kunde sakta med säkert börja slappna av och låta magen lugna sig. Nu är jag verkligen supernoga med att ta det lugnt och försöker att slappna av om jag känner mig orolig.
    Det låter som att det är missfallet som utlöst ångest som gör att du inte kan sova och får problem med magen. Precis som det var för mig fast jag hade ångest över att jag gjorde en abort.
    Det är verkligen hemskt när magen krånglar och sömnen störs för man blir ju bara mer och mer frustrerad och tänker på det mer och mer..
    Ta kontakt med din husläkare o se om dom har nått du kan få så du kan få sova några nätter..

• Doriz67

Tack för ditt svar. Det känns skönt att jag inte är helt ensam om detta.
    I dag tog jag kontakt med vår företagsläkare som skrev ut Zantac, för magen, och Imovane, insomningspiller, till mig. Min mage har tydligen reagerat starkt på hormonerna, både då jag blev gravid och av p-pillren. Läkaren trodde också att jag hade höga doser av stresshormoner i kroppen, bland annat efter missfallet.
    Innan har pratat med gynekologen flera gånger om jag inte kan sova och att jag har ont i magen, men han ville bara att jag ska byta ut mina p-piller...
    I morgon ska jag till en psykolog. Jag känns bra att jag tagit tag i allting. Synd bara att jag inte gjort det tidigare. Känner mig helt slut och vill bara gråta, men nu kommer det nog att bli bättre.

• Ladystardust

Hej! Låter som en bra start! Det är nu ungefär 1 månad sen jag tog tag i allt som du gjort nu och jag mår faktiskt helt ok och kan somna på kvällarna!
    Magen har lugnat sig och allt börjar sakta men säkert att bli mycket bättre. När det är som värst tänker man att det aldrig kan bli bättre men jag lovar att du kommer att känna dig så mycket bättre efter några nätters sömn och när du pratat med psykologen!

Hoppas det går bra för dig!
    kram

• Doriz67

Jättestor kram tillbaka. :)
    Jag blir både glad och lättad av att du mår mycket bättre. Då finns det också hopp för mig. Men jag skulle vilja veta om du käkar p-piller nu? Och i såna fall vilka?

• Ladystardust

Hej igen
    Just nu äter jag inga p-piller men jag ska börja nu när jag får min nästa mens med yasmine som ska vara väldigt bra vad jag har hört.
    Förr har jag mått riktigt uselt av p-piller och har vägrat äta det men är tvungen att börja med det nu för min mens har börjat komma riktigt oregelbundet. Mår du dåligt av p-piller så ät dom inte om det inte är absolut nödvändigt som för mig nu med mensen. Det finns andra alternativ om man letar runt lite. Barnmorskor vill ju jämt att man ska äta p-piller oavsett hur man mår av dom verkar det som.

Svar på tråden Orolig mage och sömnproblem