• Alderia

Myrkryp i benen

De senaste veckorna har jag fått svårare och svårare att sova på grund av myrkrypningar i benen när jag slappnar av. De senaste kvällarna har jag legat och "sprätt" med benen i säkert en timme innan jag somnat av ren utmattning.

Jag har försökt med promenader, massage, varmvatten, kallvatten, mer järn (har bra järnvärde) - ingenting hjälper!

Är det någon som känner igen problemet? Vad gjorde ni åt det?

Tacksam för alla tips, råd och huskurer. Jag provar ALLT!

• Svar på tråden Myrkryp i benen
  • Johanna Louise

Min barnmorska tipsade om att ta en banan eller dricka ett glas mjölk innan läggdags. Det har både funkat och inte funkat men jag vet inte varför. Jag har också det från och till och man blir nästan tokig. Tyvärr så får man stå ut.. tror jag. Be blivande pappan att massera vaderna, det kan också funka.

• Alderia

Aha, så det kan bero på kaliumbrist? Ska köpa bananer idag och prova. Tack så mycket!
    Brukar det funka oftare än det inte funkar (om du förstår min märkliga formulering)?

• Lotus Elite

Det kallas Restless Legs.
    Enligt en ganska färsk forskningsrapport kan det bero på järnbrist. Det kan även tyda på att man behöver börja med stödstrumpor.

• Alderia

Jo, jag har hört att man kan få problem om järnvärdet är lågt, men mitt är bra, till och med bättre än innan jag blev gravid eftersom jag äter hälsosammare nuförtiden.
    Men stödstrumpor kanske man borde införskaffa. Har du något bra tips på märke?

• metallgem

Mitt myrkryp kommer som ett brev på posten när jag tar av mig mina stödstrumpor.

Jag har Mabs tunna och är hur nöjd som helst, tack tack Lotus Elite! Ska köpa en storlek mindre också, dessa är faktiskt liite stora och väldigt "långbenta", tror att det räcker med storleken mindre.

Mabs finns på bla apoteket.

• Lotus Elite

Jag är partisk när det gäller märke på stödstrumpor då jag jobbar med dessa. Men "mabs bomull" som finns på apotek är både sköna, har bra effekt samt är prisvärda (115 kr).

• phoebs

Led under ett par veckors tid också av vansinniga myrkryp i benen då det var dags att sova - fruktansvärt frustrerande. Tog upp det med min läkare och han menade på att det var viktigt att jag fortsatte med mitt magnesiumtillskott samt, som någon skrev kalium.

Hade slarvat med mina vitaminer innan, men sedan jag äter dem varje dag + magnesiumtillskottet har jag inte några problem längre - jätteskönt!

Lycka till och hoppas du snart blir kvitt dem!

Kram

• Alderia

Tack snälla ni! Nu ska jag testa stödisar (mabs verkar ju super!) och se till att jag får i mig mer kalium och magnesium, genom kost eller tillskott. Tack tack tack!

• phoebs

Förresten, jag smorde in benen med sportliniment också - muskelavslappnande och kramplösande. Först kyler den och sedan blir det varmt. Hjälpte när det var som mest akut...

• Alderia

*antecknar* Sportliniment... Okej, jag lägger till det på min å-så-glamorösa shoppinglista till Apoteket.
    Tackar!

• Jenny Tom

Min kussin har haft sådan problem men BM sa att det kunde bero på kalcium brist så nu äter hon kalcium och missar hon att ta då får hon krypningar i benen. När man inte är gravid bör man få i sig ca 800mg på en dag det är rätt mycket som gravid ska man få i sig mera. Det är särkilt viktigt i början då barnet bygger sklett, då tar den kalsium från mamman.

• Alderia

Jag tror inte att det är kalciumbrist - i flera veckor har jag druckit kopiösa mängder mjölk! Det smakar mycket godare nu när jag väntar barn, innan var jag inte särskilt förtjust men nu kan jag lätt dricka en liter bara för att det är gott.
    Men tack för tipset ändå.

• Alderia

Jenny Tom: Har inte tid hos BM förrän den 20:e, och tänkte höra mig för här innan jag ringer dit och får vänta i fyrtio år på att få prata med någon... Förhoppningsvis kan jag bota/lindra besvären med hjälp av tipsen jag fått.

Svar på tråden Myrkryp i benen