Inlägg från: Honungskaninen |Visa alla inlägg
  • Honungskaninen

Citodon

Citodon och alvedon ska väl inte blandas? Det har min läkare sagt till mig...

Jag har nog fått de flesta ovan beskrivna preparaten pga en skidolycka för drygt fyra år sedan. Numera håller jag mig endast till Citodon, men kommer ev att byta till Tramadol snart. Detta för att Citodonet förlorar verkan efter en längre tid och då kan det vara bättre att byta värktablett eftersom det inte alltid är läge att öka dosen (man kan ju inte gärna äta mer än maxdos). Minskad verkningseffekt behöver inte bero på ett beroende utan kan lika väl vara pga att kroppen blir lite resistent mot preparatet. Därför byter min läkare preparat ibland.

Numera använder jag inte värktabletter dagligen och det är möjligt att en naturlig nertrappning gjort att jag inte märkt av abstinensen som många av er beskriver. Till saken hör kanske att jag hela tiden försökt begränsa intaget för att jag inte gillar tabletter alls, fått mycket skäll av läkaren för detta eftersom det är bättre att köra på maxdos i 10 dagar för att bryta smärtspiralen än att ta lite då och då i ett försök att hålla smärtan stången.

Det har hänt att jag tagit Citodon på morgonen och sedan druckit max (!) 2 glas vin på kvällen. Det är inte särskilt smart att dricka på Citodon eftersom det kan påverka andningsapparaten!!! Däeför bör man vänta med alkoholen i minst 8 timmar.

Ang. beroendet... Jag har varit livrädd för det och hade en medicin ett tag som var extremt beroendeframkallande. Trots nertrappning så var abstinensen när jag slutade brutal!!!
    Starka tabletter ska bara användas vid svår smärta, om man har det och det då leder till ett beroende SO WHAT??? Ni är väl inte mer än människor!!! Om ni tar dessa läkemedel för att de behövs, då är det en trist (men nödvändig) konsekvens.

Till TS: Naproxen är verkligen vidrigt!! Arcoxia är snällare mot magen... Om du har ont i lederna så kan Artrox fungera i ett längre perspektiv, men inte som ensam smärtstillare i sig. Be att få testa någon annan värktablett som tex tramadol/tradolan som man kan kombinera med alvedon. Alla preparat är beroendeframkallande, men biverkningarna är ju olika för alla.

Krya på dig!

• Honungskaninen

Utdrag ur Fass:

"Om du använder andra smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol ska du inte använda Citodon utan att först tala med läkare eller apotek."

"Använd inte Citodon tillsammans med alkohol."

"Om du använder Citodon under lång tid finns risk för beroendeutveckling."

Tycker nog i stort sätt att man ska följa de rekomendationer som finns. Det är klart att det finns undantagsfall, men de är individuella. Alkohol och tabletter ihop påverkar exempelvis olika människor oerhört mycket. Eftersom både alkohol och tabletter var för sig påverkar levern, verkar det dumt att påfresta den mer än vad som behövs...

Pyris: Jag har inte heller haft några problem att sluta, tar i perioder vid behov.

• Honungskaninen

Mareld: Tack för förklaringen

Svar på tråden Citodon