• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • Miao

Hej, JAG ÄTER UPP EMOT 8 CITODON OM DAGEN. jAG HAR DRUCKIT ALKOHOL EN GÅNG efter att ha tagit dem och blev ganska så dålig. Så jag rekommenderar det inte. Citodon ger ett stort vberoende som man inte märker förräns läkaren tvinagar över ne på något annat. Jag har fått gå över till tiparol + alvedon när jag inte är gravid.

Undrar du något mer så messa mig på mia_sese@yahoo.se

• Tjofsen

Jag äter max 2 per dag....men nångång har det hänt att jag tagit en tidigt på morgonen och druckit några öl senare på kvällen (väntat så länge jag bara kan med förhoppning att citodonen ska ha verkat ut).

Har fått en inflammation i armbågarna som vägrar ge sig...så jag har gått med smärta i ca 8 månader. Runt 4 månader innan det smällde det konstant i armbågarna - som sedan övergick i ren värk. Någon skrev att man skulle ta medicinen lite längre period för att kroppen skulle få vila sig från smärtan. Innan tog jag bara nån enstaka gång..Nu har jag tagit två per dag i ca en vecka. Min enda möjlighet att klara vardagen just nu. Humöret är extremt dåligt när jag vaknar, har ont överallt och citodonen får mig igång på nån timme - sen håller det sig istort sett hela dan. När kvällen kommer har jag ork att ta smärtan. Nu tänkte jag att jag skulle göra ett uppehåll från och med nästa vecka och några veckor framöver för jag är så hemskt orolig att levern tar stryk.

• Tjofsen

Tack förresten Miao för möjligheten att msna dig..jag ska spara den om tillfälle behövs.

• zandrisen

Det finns en naproxenversion som heter naprosyn entero, som tas upp i tarmen och alltså inte gör illa magen som vanliga naproxen. Hör med din läkare om du kan få prova dom i stället!

• Kirste

Jag äter/ätit citodon, och jag undviker att dricka alkohol när man ätit så starka tabletter. Har du testat dexofen? Den är lite lindrigare och inte lika beroende framkallande enligt min läkare.

Kort stubin och jävligt mycket dynamit i slutet av den!
  • felicityporter

Jag äter Panocod (som är samma som Citodon) och jag tycker att det är världens bästa värktablett! Om man inte tar fler än rekommenderad dos så är det inte någon fara för leverskador. Du kan dricka även om du tar Citodon, men om du tar Citodon på morgonen så bör du vänta med att dricka till kvällen.

Treo Comp är en ypperlig bakfyllemedicin för övrigt, den brukar jag ta tidigast ungefär fem timmar efter sista drinken.

• felicityporter

Oj, såg nu att det lät som om jag vore alkoholist. Jag ska tillägga att jag absolut inte dricker ofta - högst någon gång i månaden. Jag tror inte att det är bra att dricka varje helg samtidigt som man äter Citodon eller andra liknande värktabletter.

• Anonym

Jag vill verkligen VARNA er som tar Tramadol/Tiparol/Tradolan ("kärt" barn har många namn) i tron om att det är bättre än t ex Citodon.
    Det är det INTE!
    Jag blev själv jätteberoende av dessa tabletter då en läkare talade om för mig att dessa var klart bättre än Citodon.
    Var verkligen jätteförsiktiga med dessa. Jag fick själv höra av den läkare som hjäpte mig att trappa ned med Tiparolen att mitt beroende var likvärdigt med ett heroin-beroende.
    Så snälla, snälla var jätteförsiktiga med Tiparol! Även Citodon också såklart, men Tiparol är väldigt väldigt lömskt.

• Petra i Kattland

Och äter man Dexofen regelbundet får man absolut inte dricka alkohol. Man kan få andningsförlamning och dö. Livsfarligt! Måste vara utan tabletterna en vecka innan man dricker alkohol. Därför är jag nykteriskt nu.... 

• Petra i Kattland

Tradolan blev jag också beroende av... Inget kul med dom abstinensen kan jag säga...

Svar på tråden Citodon