• Athena78

Citodon

Hej!
    Jag jobbar som sjuksköterska på ett större i sjukhus i Sthlm, vi ger max 8 citodon (á 500 mg)/dygn. Sen kan man komplettera med antiinflammatoriska tabletter som tex Voltaren (Diklofenak) ca 3 ggr/dygn. Man ska EJ ta citodon om man samtidigt tar andra tabletter med paracetamol (alvedon, panodil m.fl) Då finns risk för leverskador. Tabletter i samband med alkohol är ju aldrig bra, men har man tagit 2 citodon på morgonen och dricker på kvällen så är det ingen fara. // Athena

• Athena78

Anonym (sjuksyrra):
    Men, snälla du. Jag menade ju inte att man ska sätta i system att ta citodon på morgonen o ändå dricka alkohol på kvällen. Jag skrev att man KAN göra så! Och lite självinsikt har man väl själv oxå. Dessutom får vi in misshandlade och onyktra patienter som vi ger supp citodon efter några timmar om det behövs så... Jag frågade tom våran chefssjuksköterska om detta.

• Athena78

Tjofsen:

Vet inte inte riktigt om jag hängt med i alla din ainlägg, så ursäkta om jag frågar lite konstiga frågor. Vad säger din läkare om din värk? Skriver han/hon ut Citodon till dig? Har du några andra tabletter oxå?

Vad jag vet så kan man äta sina värktabletter i samråd med sin läkare under en längre period utan att bli missbrukare, bara man inte överstiger maxdosen dvs 8 tabl/dygn OM inga andra saker spelar in så som lever, gall problem etc.

Ställ gärna frågor till mig så kan jag ta reda på svar genom mitt jobb eller litteratur som jag har! Jag läser mkt och smärtproblematik och smärtlindring intresserar mig väldigt mkt.

• Athena78

Sen vill jag bara ännu en gång förtydliga ett tidigare inlägg jag skrivit!