Inlägg från: Anonym (avknarkad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (avknarkad)

Citodon

Efter en svår ryggskada har jag ätit tiparol/tradolan i 7 år och jag kan bekräfta att det inte är en picnic att sluta med dem. Mådde även väldigt illa av dem så jag var tvungen att äta åksjukepiller för att klara av dem. Har nu i sommar slutat med tiparol eftersom vi ska gå ígenom en IVF behandling. Då jag stelopererade mig så sa läkaren att det egentligen inte var några tabletter förutom dexofen som inte gick ihop med alkohol men det var ju inte att rekommendera förståss. Har även ätit citodon vissa perioder bara för att testa om det fanns någonting som skulle hjälpa men för mig så fungerade de klart sämre än tiparol, kände inget beroende sug iofs som efter tiparol men verkan var mycket sämre i mitt fall. Jag är dock stolt att säga att jag slutade med tiparolen på egen hand och klarade av det utan återfall, yeah mig! Tog c:a 1,5 månad innan abstinensen var borta.

• Anonym (avknarkad)

De läkare jag har träffat säger att har man ont så behöver man smärtlindring så enkelt är det. Har du jätteont så måste man ta tabletter och sedan när smärtperioden fasar ut så får man helt enkelt dra ner på tabletterna då. Det handlar ju om livskvalitet och att man måste kunna fungera i vardagen, stark smärta är oerhört stressande för kroppen. Men visst är det lätt att ta tabletter lite av bekvämlighet också men är man medveten om det och känner sig själv lite grann så finns det stora möjligheter att man klarar av att styra de olika perioderna.
    Försök att inte stressa upp dig under smärtperioderna om att du är missbrukare, först och främst dämpa smärtan, fokusera på här och nu och ta hand om smärtan.
    Kommer du ur en smärtperiod och klarar att trappa ner tabletterna så har du ju bevisat att du klarar det och därför blir det lättare till nästa gång.

Svar på tråden Citodon