• Tjofsen

Citodon

Jag vill prata lite om medicinen Citodon. Äter den mot ledvärk. Har ingen diagnos av min ledvärk men den är väldigt lik Fibromyalgi, Myalgi etc. Min läkare har inte tagit fram nån medicin för mig som är skonsammare än Citodon. Han skrev ut Naproxen åt mig men jag fick kraftiga magsmärtor redan efter första veckan. Sen hade han inget mer förslag ...så jag föreslog själv Citodon för jag vet att de hjälper...utan minsta biverkning...som syns och känns i alla fall.

Nu vill jag bara höra med andra som äter Citodon.....Helst utan "jag har ätit Citodon och druckit litervis med alkohol utan att det skadat mig" för jag VET att medicinen är skadlig för levern, jag VET att man kan bli tablettmissbrukare (äter sällan medicin men just nu är det ohållbart utan).

Hur många tabletter tar ni? Finns det någon gräns som är "ofarlig"
    Har ni druckit alkohol i samband med medicinen - inte samtidigt men om ni tagit en tablettt på morgonen eller dagen innan och druckit alkohol på kvällen....hur pass farligt är det?

Det låter på vissa som att Citodon är livsfarligt bara man har det i medicinskåpet .....oavsett hur stor mängd man än tar. Men vad skulle man kunna ta annars istället? Nån som har bytt medicin och får samma effekt (dock inte Naproxen för den fixar jag ju inte)

• Svar på tråden Citodon
  • Tjofsen

Jag äter max 2 per dag....men nångång har det hänt att jag tagit en tidigt på morgonen och druckit några öl senare på kvällen (väntat så länge jag bara kan med förhoppning att citodonen ska ha verkat ut).

Har fått en inflammation i armbågarna som vägrar ge sig...så jag har gått med smärta i ca 8 månader. Runt 4 månader innan det smällde det konstant i armbågarna - som sedan övergick i ren värk. Någon skrev att man skulle ta medicinen lite längre period för att kroppen skulle få vila sig från smärtan. Innan tog jag bara nån enstaka gång..Nu har jag tagit två per dag i ca en vecka. Min enda möjlighet att klara vardagen just nu. Humöret är extremt dåligt när jag vaknar, har ont överallt och citodonen får mig igång på nån timme - sen håller det sig istort sett hela dan. När kvällen kommer har jag ork att ta smärtan. Nu tänkte jag att jag skulle göra ett uppehåll från och med nästa vecka och några veckor framöver för jag är så hemskt orolig att levern tar stryk.

• Tjofsen

Tack förresten Miao för möjligheten att msna dig..jag ska spara den om tillfälle behövs.

• Tjofsen

Tack snälla ni för alla svar.....Håller gärna tråden öppen för vidare tips/råd och diskussioner om medicinen Citodon. Känns lättare när man kan ventilera sig med andra som äter samma sak....utifall man undrar nåt...

Jag är allmänt rätt kass just nu så min enda chans att klara av dagen är att ta Citodon. Nu har jag däremot kännt mig extra flummig i någon dag....Fast jag inte ökat nåt intag - men det kan ju som sagt bero på allmäntillståndet i sig...

Berätta gärna mer om era upplevelser med Citodon, så man kan vara beredd och vaksam om det är så att man bör se upp med dem...Känner att jag har lite brist på aptit men det kan ju också bero på att man inte är helt hundra för övrigt...

//kram till alla

• Tjofsen

Det är bara det....hur länge är en lång tid????? Det är svårt att få nåt konkret ur svar som: Ta inte under lång tid och bara i lagom dos liksom......

• Tjofsen

NÄ, jag hade också så förut..men då fick man leva med smärta resten av tiden. Jag vill bara ha nåt som ger mig lindring varje dag, resten av mitt liv.

• Tjofsen

Ja, jeppelina, jag är medveten om detta....Därför jag vill ha kontroll på det...Har erfarenhet i min närhet av missbruk....

Ville mest ha tips om alternativ man kan föreslå sin läkare eftersom han bara hade Naporxen att föreslå som inte funkar...

*kram*

• Tjofsen

Sötäpplet: hahahha..jag är usel på att cykla ändå...Nåt som jag inte fattat har hängt ihop med mitt tillstånd...Sen barn har jag undrat varför alla kan cykla så långt och dessutom fort...medan jag sjönk ihop som en påse potatis när vi kommit fram till målet...helt slut...Och det var INNAN jag rökte ...så knappast beror på dålig kondis. Min kropp hänger inte med...nåt är fel...så jag tror ju att den första läkarens utlåtande om att jag har mjukt skelett med överrörlighet stämmer bra....

Hade svårt att simma när jag var yngre....orkade liksom inte lika mycket som de andra...vilket resulterade till fusk i bassängen...gick på botten när inte läraren såg så jag skulle "göra de uppsatta metrarna för att de skulle vara tyst"....Men en friluftsdag i gymnasiet....så såg en annan gympalärare att mitt ena ben inte hängde med..det flöt liksom mest...DÅ förstod jag att jag blir ju trött för att kroppen lägger av på nåt sätt....Det krävs MYCKET mer ansträngning av mig jämfört med de andra eftersom jag måste ta i så förbaskat.

Jag åt förut 1 tablett Citodon .....kanske 4 gånger på en månad....när kroppen inte orkade..men resultatet var att under den dagen var jag bättre och orkade mer...för att dagen efter hamna i samma elände.....Det blir nog jobbigt för kroppen att åka jojo hela tiden..stressar nog mer..:Så därför tänkte jag att jag kör på nu..:Tar hellre två direkt vid frukost så jag får motivation att hålla igång under dagen.....Värken i nacken är olidlig på morgonen.....Sen får det vara bra med det liksom...varken ta mer eller mindre...

Nu har jag äntligen börjat hitta lite lugn....Allt jag gjorde innan var så stressande...jag kände en inre stress HELA tiden..fast jag har ju inget jobb, inga tider att passa alls...skulle kunna sitta här i en vecka utan att behöva lyfta ett finger...Ändå hade jag sån inre stress...Nu när jag höjde dosen till 2 tabletter varje dag så börjar jag äntligen varva ner...jag sover bättre på nätterna....Min sambo säger att jag till och med snarkar...annars har jag vaknat ca 5-6 gånger under natten. Ändå har jag inte tillfört nån fysisk aktivitet...

Det är sååå skönt att man äntligen kan sova. Så jag tror att om jag kör med Citodonen nu ett tag så hittar jag liksom en balans...........

Det var nån som skrev att nån hade slutat med Citodon, eller trappat ner eller vad det var.......och haft värre värk....Min fråga är nu....Tror ni att man får värre värk pga abstinensen....Är det egentligen den som gör att jag fortsätter med Citodonen dagen efter...inte min värk.....

Tack från er som skriver att man gott och väl kan äta Citodon varje dag i låg dos...Jag håller med dig som skrev om "att man är som en diabetiker som är beroende av sitt insulin"....och jag tackar de som skriver att jag ska hålla koll på om jag ökar dosen hela tiden.....Det är verkligen ett tecken på att jag börjar bli beroende.

• Tjofsen

Villebusen: ja det är strängt förbjudet att ta något med paracetamol samtidigt med Citodon......Finns inga undantag mig veteligen...

Petra i Kattland: Man kan ju hålla med på ett vis...visst är vi beroende av medicinen...men det är ju alla med kroniska sjukdomar...diabetes - insulin, astmatiker - astmamedicin etc. Att många rynkar på näsan och är oroliga är nog mest för att det innehåller drog-preparat och att massmedia skriver om att folk tagit det och begått brott.

Men egentligen är det ju bara en livsnödvändighet för att man ska klara av saker och ting i sin vardag. Jag är fast besluten att inte äta Citodon livet ut...min läkare kanske inte ens vill skriva ut det nästa gång...När jag börjar jobba ska jag betala alternativ behandling, börja med yoga och gå regelbundet på massage...

• Tjofsen

heyu: Åh..vilken trygghet att leva med en läkare...suck...avis..hi,hi...

• Tjofsen

Hm...känner igen det där med ryggsmärta...Jag har haft ont i en vecka i ryggen och det smärtar till när jag tar ett djupt andetag. Jag har tänk ut alla möjliga orsaker från att jag har burit för tungt till cancer typ...

kanske ligger nåt i det..

Jag har inte tagit nån Citodon idag..har ingen abstinens och inte ondare än vanligt. Tror det var bra att bomba mig ett tag (fast ingen blir ju hög på 2 om dan) för att kroppen ska få vila. Som någon menade att läkarna blir lite sura när man är så rädd för mediciner så man inte tar de 10 dagar eller vad det är..och tror att man ska bli beroende..men då blir man ju heller inte bra.

Smärta ger stress...stress ger smärta. Jag har i alla fall hittat en perfekt balans nu tror jag. Jag är mycket mer lugn över att det inte innebär nån större hälsorisk att ta Citodon en period.

• Tjofsen

Det är för att paracetamolen inte går bra ihop med Citodonet.....Man ska inte ta NÅGON annan medicin innehållande paracetamol tillsammans med Citodon...står i bisedeln också...Man KAN om man rådgör med läkare....Jag tror det är mest för att folk inte ska blanda hej vilt.

• Tjofsen

Hm..näe det har jag ju inte....jag har haft njursten och DET var ingen höjdare. Försvann av sig själv men usch...

Jag har i alla fall lyckats lugna mig med att ta mina citodon och fungera som en normal människa. Det FUNKAR inte utan dem helt enkelt.

• Tjofsen

Dream 26: det är nog om man äter typ 8 stycken om dagen och dricker alkohol..Jag tar max 2 per dag. Men man håller ju koll hela tiden hur man mår. Och berättar alltid för min sambo när jag tagit så han vet....så kan han rädda mig om det skulle gå illa. Som sagt...nåt jag lärt mig av den här tråden (tack alla änglar för alla svar) är att 2 om dagen är lågdos

• Tjofsen

Jag tror många tänker på att man kanske inte vet om jag är typ alkohol/tablettmissbrukare eller nåt. Det kan man ju inte veta. Nu är jag inte det och 9 gånger av 10 håller jag avstånd från alkohol om jag tagit citodon. Men det är nog viktigt att påpeka att tar man typ 4-8 per dag bör man nog vara försiktig.

Tack alla ni för svaren. Jag tycker det är viktigt att diskutera mediciner idag för rätt var det är så läser man att ditten och datten visst var farligt....Man är ju lite offer för läkarnas utskrivna recept och förlitar sig ofta på dem.

• Tjofsen

JAHA...då har man kollat på Efter 10 med Malou på tv och där var den en missbrukare som gav en sån beskrivning av sig själv och sitt problem att nu känner jag mig som en missbrukare.

Blir lite sur på såna program när de inte kan ge mer konkreta besked om exakt hur stora doser de tog och lite mer runt själva missbruket. Det är ju förstås individuellt och jag förstår att om man ökar dosen hela tiden så har man ju ett problem. Tillslut måste det ju till riktigt starka saker för att det ska bli effekt.

Bland annat så sa hon att hon kunde ana misstankar hos andra att de hade problem och detta var det som gav misstankar:

- De pratar ofta om sig själva och att de kanske har värk - precis som om de vill ha hjälp med att andra ska hitta lösningar. Det kan vara att man vill bli erbjuden en värktablett.

Nu känner jag inte att jag kan prata om mina smärtor med andra med risk för att de ska tro att jag är missbrukare!!! !Jag pratar om mina smärtor därför att folk har så JÄKLA svårt att förstå hur jag har det och varför jag inte kan utföra vissa saker - varför jag mår dåligt och inte kan sitta, bära, skala potatis, varför jag måste sitta och klämma mig om armarna och varför jag tycker det är jobbigt att gå uppför trappor.

Jag har tjatat på min läkare att jag vill ha hjälp att bli av med min inflammation i armbågarna (som jag haft konstant i snart ett år) och det enda han gav mig var ju Naprosyn (fick magkatarr) och sen sa han att det inte fanns nåt annat än ipren, panodil och alvedon typ. Det är ju precis en lika stor inkörsport till tyngre medicin....men det tar ju inte bort alla mina problem.

Jag tycker detta börjar bli en fars i mitt liv. LIVRÄDD för tablettmissbruk eftersom jag har sett hur det kan vara hos andra.

Ska jag nu sluta ta medicinen och leva med min värk för att slippa få misstanke om att jag är missbrukare eller känslan att jag kanske är det utan att veta om det själv.

SUCK!

• Tjofsen

Tack Cinzano....jo, jag kan vara helt ärlig med mig själv VARFÖR jag tar mina Citodon.

Jag har värk.....och har gått väldigt många år utan medicin....vilket har gjort att jag har fått värre och värre värk. Man skäms för att man på utsidan ser så frisk och pigg ut (de ser ju inte de dagar man ligger hemma och kvider) så man försöker för andra att hålla skenet uppe - orkar liksom inte ta diskussionen och få misstankar om att man är "inbillningssjuk" .

Jag fick Citodon första gången jag hade bältros. Otroliga smärtor och var tvungen att ta ganska mycket. Gillade INTE effekten......Snurrig och flummig och efter det ville jag knappt ta alvedon för jag gillar inte att känna overklighetskänslan.

En kompis till mig som jag jobbade ihop med gick på nästan ett rör alvedon i veckan hur länge som helst. Såg ju att det inte var ok....min syster har bland annat missbrukat citodon och var jättedålig ett tag.

Sen gjorde jag illa benet för ett par år sen....fick Citodon och Voltaren...Smärtorna i benet är dock kvar...jag har nån inlammation där och min läkare säger att det inte finns nåt att göra åt det....NÄHÄ.....men så har jag tagit citodon mot min ledvärk då och då..yttersta nödfall - kanske en var tredje månad.....en tablett fick mig att slippa känna konstant värk, inga biverkningar (magont etc) och jag mådde bra- jag kunde fungera en hel dag...kände mig normal och orkade skratta, hänga med kompisar, smärtan var förstås kvar - men inte så stort att jag blev hindrad av den i vardagen. Innan jag tog medicinen och när jag hade som mest smärta så kunde jag inte ens tänka...fattade inte vad folk sa. Det var som en blokering i hjärnan...jag hörde vad de sa men kunde inte få ihop det. Vilket slutade med att jag grät för att jag kände mig värdelös och trög. Inte mig själv - för jag var ju alltid en sån kvick och smart tjej. Tappade ord och jättejobbigt att ta in saker. Från förr när jag var runt 20 och kunde läsa en text en gång och mindes den....riktigt verbal och älskade att använda synonymer.

Nån skrev nånstans eller sa att det är bra att låta kroppen vila lite ibland helt från smärta. Det höll min läkare med om. Han tyckte också att medicin är faktiskt bra för kroppen och ibland MÅSTE man äta medicin för att kroppen ska hinna ta hand om "problemet".

Nu äter jag max 2 på en dag. Ibland tar jag ett par dagar i rad (beroende på hur mycket jag vill göra i vardagen och hur jag sovit, ätit eller mått bra i övrigt). Men så håller jag upp ENBART för att jag inte vill hamna i missbruk. Skulle det vara ok skulle jag förstås ta en varje dag för att helt vara funktionell. Men då vet jag att tar jag en en längre tid så blir det två...sen blir det tre....osv.

Så nu tar jag uppehåll tills jag känner att en ger mig effekt. Två om det är riktigt jävligt och psyket inte pallar att jag har värk.

Jag gillar INTE flumkänslan och när man blir slö i kroppen....men jag gillar att känna mig normal !

• Tjofsen

Bastis mamma: Du verkar vara en sån fin människa och han har sååån tur som har dig. Du vill verkligen förstå. Jag har också så fina människor omkring mig nu som inte sätter nån press på mig att klara saker jag inte kan. Men hur mycket man än förklarar så känns det som att de inte riktigt förstår ändå. Men i alla fall att de kan säga: du...ska du verkligen göra det där - du kommer att må dåligt sen. Bara det värmer ju - samtidigt som man ibland tycker att man gott kan bita ihop och hjälpa sina vänner med att bära nåt eller fixa nåt som man vet att man får ont av. Jag VILL ju kunna hänga tvätt, städa och sånt.

Athena78: ÅH..va rar du är.....

Min läkare var lite så irriterad när jag ringde och sa att medicinen Naproxen inte funkade och jag hade legat med kraftig magkatarr en hel helg (mitt i flytten till huset) - han menade mest att: ja, det är sånt som följer med den medicinen....annars får du ta två panodil och en ipren....Vilket jag tyckte att det hjälper mot mensverk och att Citodon tyvärr är den enda medicin jag kunnat ta i låg dos som ger effekt utan biverkning. Så då skulle han skriva ut det (står att jag kan ta 1-2 tabletter 1-4 gånger per dag).

Jag sökte ju för hjälp mot den kroniska smärtan i armbågarna som förlamade min vardag och att jag uttryckte min oro för Citodon för jag trodde att man kunde få leverskador även av låg dos (min rädsla för tabletter då). Men han anser att det är ok att ta dem i låg dos vid behov.

Inga andra tabletter. Blandar aldrig - och dricker bara när jag känner att jag inte ätit för mycket av dem. Kan hända jag tar en på morgonen vid 8-tiden och dricker några öl på kvällen vid 20 (då har det gått 12 timmar och värken är tillbaka och medicinen verkar ha klingat av helt). Men jag väljer verkligen hellre att ta medicin och avstå från alkohol.

• Tjofsen
    lövet2: ja, och det säger ju min läkare också. För jag sa till honom när vi började med Naproxen att jag så lätt får inflammationer i musklerna...kan bli av att bära en väska förlänge till och med. Då sa han (om armbågarna) "ja, men det är ju precis det du har - inflammation". Så därför blev jag så förvånad när han skrev ut Citodon bara...för det tar ju bort smärtan men inte inflammationen. Han ville ju att jag skulle äta Naproxen för det är antiinflammatoriskt och ipren och det också. Men så lättvindigt han liksom menade sen att "jag har inga andra tabletter du kan äta"....här har jag ju fått fler tips på medicin som folk har ätit.

Nu har jag hört att min läkare är rätt bra trots allt. Så jag vet inte riktigt varför han "sällar sig" med att jag ska äta Citodon.

Jag blir ju aldrig av med värken i armbågarna. Det har blivit kroniskt på nåt sätt.

Anonym (avknarkad): ja, precis så gör jag ju....försöker få livskvalité. Men när man hör såna kommentarer som en missbrukare sitter och säger i tv om att "jag fungerade" och man känner igen sig så tänker man ju direkt "TÄNK om jag är missbrukare utan att jag vet det själv.." hahahaha...Men det är ju så att ett MISSBRUK är när man gör nåt/tar nåt som får negativa konsekvenser i ens liv och man ändå känner att man måste göra det. Och så långt kan jag säga har jag verkligen ingen tanke att leva efter. Jag skulle i och för sig lätt kunna äta en medicin som är smärtlindrande varje dag om jag fick ett helt normalt fungerande och smärtfritt liv. Det kunde man ju med Naproxen sa min läkare...förutom att jag då fick dras med att ligga ihopvikt i sängen och skrika för jag hade magkatarr.

Kom då på ett knep när jag hade som värst ont i magen - jag ansade ögonbrynen! hi,hi...det förledde smärtan lite. *skämt å sido*
  • Tjofsen

*ASG* Ja, Athena78 visst är det helt sjukt

-Hej jag heter Tjofsen och jag misstänker att jag har fibromyalgi....efter undersökning på mig själv uppfyller jag kraven och de symptomer jag beskriver stämmer bra in på den här sjukdomen. Nu tänkte jag på lite olika behandlingsformer här så får vi se vad du tycker....jag har lite olika mediciner vi kanske skulle kunna prova oss fram och sen tycker jag att jag borde gå på massage ca en gång i veckan....Så vi gör så här nu till och börja med att jag får prova det här...sen får jag återkomma lite längre fram....Tack och hej. Jag kan betala i kassan på vägen ut så kan du skriva recepten och skicka till apoteket.

Svar på tråden Citodon