• NinaFina

    När ska man börja med BH/topp till flickor?

    Min dotter är snart 10 och har redan börjat få ganska stora bröst. Jag hade likadant när jag växte upp och skaffade inte bh förrän jag var runt 15-16 och det ledde till att jag hoppade/sprang/jumpade utan bh och min byst blev lite "hängig". Jag vill ju inte att detta ska hända med dottern också, så jag undrar när det är OK att köpa bh/topp till henne tycker ni? Hur har ni gjort? Ska jag vänta ett tag till eller? Hon har sagt att det är en tjej i hennes klass som har topp på sig varje dag och hon har mindre bröst än dottern.

    Svårt detta, samtidigt som hon är rätt "liten" ännu så har hon utvecklats tidigt... Hur göra? Tips? Funderingar?

    /Villrådig mamma

  • Svar på tråden När ska man börja med BH/topp till flickor?
  • decimeter

    Tycker det är ok när barnet själv vill. Börja gärna med mjukis toppar,som mer liknar ett linne som slutar under bysten med typ ett resårband,så blir det inte så vuxet på en gång och flickan hinner vänja sig!

  • abnocto

    Min dotter började själv när hon var cirka 12 och då hade hon väldigt små bröst. Hon köpte sin på eget bevåg och kallade den top och har hon sedan velat ha fler har jag betalat (hon har allid top på sig numer). Alla hade "toppar" då och jag tror hon kände sig vuxnare när man såg bh-banden. Tycker att hon egentligen fortfarande inte behöver någon men vill hon ha så varför inte (idag är hon 14)

    Vill hon ha själv? Annars finns väl ingen anledning att köpa såvida hon inte får ont när hon hoppar och springer. Annars ut och köp för det finns såååååååå söta.

  • NinaFina

    abnocto: Hon har inte fått ont eller så ännu, men hon frågade igår om vi ska köpa en bh eller topp till henne snart. Därför undrade jag...

  • Karra1

    En sport top kanske kan vara nått - de ger ju stöd och ser inte bh:aktiga ut. Har hon bröst och vill ha bh/top då tycker jag att hon ska få ha det.

  • fialisastina

    Om hon har bröst så tycker jag att hon kan få ha en top! Inte minst för att bröstvårtorna kan ju börja synas genom kläderna, och det är ju inte så roligt för henne. Har hon själv tagit upp frågan så är det nog dags.

  • abnocto

    Har hon själv frågat så ta med henne till affären, det finns så många söta bh-ar. Min tjej, som har små bröst, går mest till Twilfit och Lindex (jag fördrar Lindex för små bh-ar). De ska vara lite fyllning (antar att hon vill ha större bröst) och sitta bra, gärna med ståltråd i (säger dottern).
    Lycka till, ni får en trevlig shoppingstund på tu man hand. Gör ingen stor grej av det utan låt det vara en naturlig sak att köpa.

  • Odella

    Kanske en lite mindre sportbehå skulle vara bra? En sån utan byglar, menar jag. De är ju jättesköna och ser ju ut som en BH utan att riktigt vara en. Äsch, hoppas du förstyår vad jag menar

  • hemlis

    Om hon har fått bröst så tycker jag att det är självklart att ho ska få en top eller bh.

  • Cuthalion

    En ordentlig sport-BH åtminstone. Sedan är det väl upp till henne om hon ill ha BH på sig annars också

  • halstabletten

    Tycker att top kan vara lagomt till en början, alt vanlig bomulls-bh. vadderat tycker jag personligen INTE att man köper till en 10-åring, kan ge lite fel intryck, typ att hennes egna bröst inte duger som de är. Låt de vadderade bh:arna vänta tills högstadiet, tycker jag. Om hon nu vill ha sådana då.

Svar på tråden När ska man börja med BH/topp till flickor?