• NinaFina

När ska man börja med BH/topp till flickor?

Min dotter är snart 10 och har redan börjat få ganska stora bröst. Jag hade likadant när jag växte upp och skaffade inte bh förrän jag var runt 15-16 och det ledde till att jag hoppade/sprang/jumpade utan bh och min byst blev lite "hängig". Jag vill ju inte att detta ska hända med dottern också, så jag undrar när det är OK att köpa bh/topp till henne tycker ni? Hur har ni gjort? Ska jag vänta ett tag till eller? Hon har sagt att det är en tjej i hennes klass som har topp på sig varje dag och hon har mindre bröst än dottern.

Svårt detta, samtidigt som hon är rätt "liten" ännu så har hon utvecklats tidigt... Hur göra? Tips? Funderingar?

/Villrådig mamma

• Svar på tråden När ska man börja med BH/topp till flickor?
  • kukkelikakan

Köpa bh till 10-åring! Nej!!!!

Det var det dummaste jag hört hon är fortfarande ett barn. Köp toppar på barn avdelningen herregud! Vad händer med dagens barn!

• moontos

Det låter som många i tråden linkar att ha bh på sig som en sexgrej. BH=Sexigt? Bara för att man Kan ha på sig något för att vara sexig betyder inte det att saken är en sexgrej. Bröst är faktiskt till för att göda bäbisar, inte för att sexualiseras. Jag kan ju säga att själv har jag bh på mig för att jag har bröst som blir obekväma att gå med utan bhns ströd. Inte sexigt alls. Jag hade önskat att min mamma skaffade bh till mig när jag var ung men fick själv be om det som 12 åring med B/C kupa. Hade då tex. inte kramat någon på år för var så obekväm med om brösten gick emot någon. Fråga vad ungen vill

• Annica71

Våra tjejer är 8 och 10 och båda har nästan jämt såna bomullstoppar under tröjorna för att de tycker de är fina och känns sköna.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • nagev

Men hllå Det är ju om man börjar med BH för tidigt som man ökar risken för hängbröst Visste du inte det???

• Monkii
    nagev skrev 2015-06-29 16:13:35 följande:

Men hllå Det är ju om man börjar med BH för tidigt som man ökar risken för hängbröst Visste du inte det???

Vadå finns det undersökningar på sånt?
  • puss
    NinaFina skrev 2006-09-06 12:24:45 följande:

Tack för era synpunkter. Vadderad bh tänker jag INTE köpa, det är en sak som är säker! Hon måste få lära sig att hon duger som hon är, hon är ju bara 10 ännu (snart). smile1.gif

Det får väl bli så att vi köper någon liten topp hon kan ha under tröjan, för hon börjar tycka det är pinsamt att hon har så stora bröst redan och vill inte gärna ha tajta tröjor. smile5.gif "Riktiga" bh-ar kanske vi väntar med ett tag för att "avdramatisera" det hela något.

"Duger som man är"? Vad är det för dumheter. Vad man använder för underkläder har väl INGET att göra med ens värde som människa. Hur 17 tänker du?
  • MariaSvensson87

Jag vill inte heller att mina döttrar ska få hängbröst, så min tolvåriga dotter har bh, trots små bröst. För att det är populärt och jag tycker att det är sexigt och hon kan få en pojkvän någon gång haha; ) har även en dotter på sju år som har topp, hon ska börja två och hon fick den förra året, tänker ge alla mina döttrar bh och topp i tidig ålder, så att dom inte behöver få hängbröst och senare kanske vill operera boobsen som sin morsa gjorde haha ;)

• Venne

Bh har man väl när man har bröst, det har väl inte så mycket med ålder att göra. Speciellt om hon nu själv vill ha. Det är rätt obekvämt att springa och skutta utan bh när man har bröst. Jag hade köpt en typ sporttop och en mjuk bh utan byglar och låtit henne testa vad hon är bekväm i. Själv hittade jag flera fina/mjuka bh utan byglar på Cubus nyligen.

• Dixie

Behöver flickan en bh är det väl självklart att man köper en bh? Vad menar du med " vad händer med dagens barn"

kukkelikakan skrev 2015-06-03 15:54:19 följande:

Köpa bh till 10-åring! Nej!!!!

Det var det dummaste jag hört hon är fortfarande ett barn. Köp toppar på barn avdelningen herregud! Vad händer med dagens barn!

• Dixie

Jag hoppas du är ironiskt...... För du kan väl inte på allvar mena att du förespråkar att din 12 åring ska på bh på sig, annars har hon ingen chans att få en pojkvän..... Och vad är poängen att de en 6åring en topp?

MariaSvensson87 skrev 2015-07-06 19:57:10 följande:

Jag vill inte heller att mina döttrar ska få hängbröst, så min tolvåriga dotter har bh, trots små bröst. För att det är populärt och jag tycker att det är sexigt och hon kan få en pojkvän någon gång haha; ) har även en dotter på sju år som har topp, hon ska börja två och hon fick den förra året, tänker ge alla mina döttrar bh och topp i tidig ålder, så att dom inte behöver få hängbröst och senare kanske vill operera boobsen som sin morsa gjorde haha ;)

Svar på tråden När ska man börja med BH/topp till flickor?