• NinaFina

När ska man börja med BH/topp till flickor?

Min dotter är snart 10 och har redan börjat få ganska stora bröst. Jag hade likadant när jag växte upp och skaffade inte bh förrän jag var runt 15-16 och det ledde till att jag hoppade/sprang/jumpade utan bh och min byst blev lite "hängig". Jag vill ju inte att detta ska hända med dottern också, så jag undrar när det är OK att köpa bh/topp till henne tycker ni? Hur har ni gjort? Ska jag vänta ett tag till eller? Hon har sagt att det är en tjej i hennes klass som har topp på sig varje dag och hon har mindre bröst än dottern.

Svårt detta, samtidigt som hon är rätt "liten" ännu så har hon utvecklats tidigt... Hur göra? Tips? Funderingar?

/Villrådig mamma

• Svar på tråden När ska man börja med BH/topp till flickor?
  • NinaFina

Tack för era synpunkter. Vadderad bh tänker jag INTE köpa, det är en sak som är säker! Hon måste få lära sig att hon duger som hon är, hon är ju bara 10 ännu (snart).

Det får väl bli så att vi köper någon liten topp hon kan ha under tröjan, för hon börjar tycka det är pinsamt att hon har så stora bröst redan och vill inte gärna ha tajta tröjor. "Riktiga" bh-ar kanske vi väntar med ett tag för att "avdramatisera" det hela något.

• halstabletten

TS: Tycker att det låter som en bra lösning. De flesta jag känner började med top när de själva började känna sig medvetna om att deras bröst utvecklades.

• MARIA99

Ja har hon bröst så är det väll till att skaffa bh eller topp..håller med om att topp låter mindre dramatikst för den åldern.

• Mollan Malin

På JC har de en rätt "snäll" variant. Den använder min dotter.

• NinaFina

Får väl ut och kolla toppar i helgen då.

• Mrs USA

Min dotter har haft toppar sen 10-års åldern. På KappAhl har de fina set och även fina enfärgade mer BH-liknande

• Även om ingen vill ha mitt svar

Snälla. Jag är 10 år (faktist 11 men ändå...) Din dotter är nog mer mogen än vad du tror. Om hon har bröst, köp en bh till henne! Varför ska man ha en "snäll" variant??? Ingen kommer se nåt! I omklädningsrummet, visst , men ändå.... Det finns bra på Lindex. Själv har jag bh sen 1 år tillbaka. Mens för ett halvår sen. Låt henne växa upp! Och alla som säger att det inte låter sina barn ha topp/bh föratt det är för sexigt, snälla. Vilka är det som har bh? Ni? JA! Vi vill inte ha Bh föratt vara sexiga! Vi behöver stöd, precis som ni! Låt era barn ha på sej bh och topp. Om dom inte vill det, förstår jag. Under 8 är rätt löjligt, speccielt med bh... Men 10! Stör mej på sånt här. Föräldrar, skärp er. Låt era barn växa upp! Tack.

• AM Ö

Man ska börja med topp när brösten börjar växa och bh när man tycker att toppen spener på brösten.

• Dr Mupp

min dotter blir 10 om två veckor, hon har fått sina första Bh-toppar nu under sommaren. Hon ville ha och jag köpte.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Susanne 977

Vår dotter började få bröst när hon var åtta år och började så med tunna "bh-toppar" som finns till mindre barn.
    Nu fyller hon snart 11år och har sportBH från Rönisch i storlek Medium.
    Hon vill inte ha en vanlig bh utan föredrar sportBH.

Det finns ju väldigt mkt "platta" kvinnor som har BH utan att eg ha något behov. Varför ska våra döttrar behöva visa bröstvårtor genom tröjorna för att "förstå-sig-påare" menar att vi sexualiserar småbarn.
    Det är ju inte åldern utan utveckling och behov som ska styra.
    Vi har en 9½årig dotter som är helt platt och hon har inga toppar.

Svar på tråden När ska man börja med BH/topp till flickor?