Inlägg från: Molnet |Visa alla inlägg
  • Molnet

raggare o tjej!!

Jag håller inte riktigt med dig om att killar är si och tjejer är så. Ialla fall försöker jag bortse från det när jag möter människor i vardagen och dra mitt strå till stacken för ett mer jämställt samhälle där människor är individer framför kön.
    Att killar är bättre på det ena och tjejer är bättre på det andra tror jag beror på uppfostran och att människor bara följer givna mönster och inte stanna upp och reflektera över vad de håller på med. INTE att män och kvinnor verkligen ÄR olika!
    Jag blir riktigt förbannad när man förutsätts kunna/inte kunna vissa saker beroende på sitt kön.

Likadant i vintras var jag den enda i verkstan att bli tillfrågad om de skulle köra ut min bil efter de bytt till vinterdäcken Medan alla andra (män) med sina bilar kunde glatt få köra ut dem själva. Ungefär som att stackars tjejen (jag) inte skulle kunna köra ut sin bil från verkstan själv!

Jag är emot all segregering vad gäller kön därför lever jag och handlar medvetet gentemot mig själv och alla i min omgivning genom att inte säskilja människor utifrån kön, genom bla olika beteende, olika kläder till pojk och tjejbebisar, blondinskämt osv. Därför väljer vi att dela på föräldraledigheten med sambon, markservicen, osv osv.

Detta tror jag bidrar till ett mer jämställt och mindre fördomsfullt (gentemot könen) samhälle och jag tror att jag gör en stor tjänst till mina framtida barn!

Svar på tråden raggare o tjej!!