Ytskick eller ytskikt?
Ja, vad säger du?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 12:34:52:
OBS! Det ena ordet finns inte i svenska språket men används av många ändå!
Ja, vad säger du?
Ytskick, vad är det?
Det tror jag faktiskt inte att man kan. Eller kan kan man ju men det blir inte ett korrekt ord. Det finns sammansatta ord i svenskan men det betyder ju inte att alla ord går att sätta samman hur som helst.
Jag vidhåller att bara det ena är korrekt!
Ja men ytskick, soffskick osv är inte korrekt svenska. Om man vill kommentera skicket på soffan så ska man säg att "Skicket på soffan är.." "Soffskicket" osv måste vara dialektalt för jag har då aldrig hört det..
Awsome
Jag trodde bestämt att "ytskick" betydde "i vilket skick ytan är"...
Men nu har jag sökt i SAOL och där finns inte det ordet... Intressant, man lär sig något nytt varenda dag!
vattenbeständigt material med ytskick av sandfärg.
och
Ytskickt i mörk furu.
Jag använder båda, för dom finns båda två!!!
Ovan nämnda ord med förklaring stod på altavista, så det så!!! ![]()
Bruden1
Ytskickt finns inte, däremot ytskikt. "Ytskikt i mörk furu."
Ytskick kan man t ex använda i "Ytskicket var uselt.", "Ytskicket såg väldigt bra ut." Inte "Ytskick av sandfärg". Ska du beskriva vilket material ytan är i, blir det "ytskikt" du får använda.
Ytskick handlar om ytans skick, alltså om den är i bra eller dåligt skick. Inte i vilket material den är.
Det är två helt olika ord.
Men det är alltså bara det ena som finns så microlys förklaring är sådär tycker jag...
För mig är ytskikt mer det ni beskriver som ytskick. I t.ex. husannonser där huset har smärre renoveringsbehov kan det stå "i behov av ytskiktsrenovering". Det är också i sådana annonser jag sett ordet "ytskick" och börjat störa mig på det!
Bruden1 har gjort en kombination av dem "ytskickt". ![]()
Jag måste vara blind, har aldrig sett eller hört ytskick.