Ytskick eller ytskikt?
Ja, vad säger du?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-06 12:34:52:
OBS! Det ena ordet finns inte i svenska språket men används av många ändå!
Ja, vad säger du?
Ja detta tål att tänkas på... men som du säger, Snova, så finns bara det ena ordet alltså... Man kanske skulle skriva till Sture Allén i Svenska Akademien, han hade ju sådana program på TV tidigare, där han svarade på sådana här svåra frågor...
Men jag tycker ändå att det är en skillnad på orden... "skick" och "skikt" betyder ju inte samma sak. Och i detta fall är båda sammansatta med "yt-"
"Bilen var i dåligt skick" vs "Bilen hade ett skikt av pollen på motorhuven"
Eller hur, Snova?
Ytskickt eller ytskick...så stavas det iaf i typ byggvarukataloger!!!
ytskick är hur dan ytan är...i vilket skick ytan är i, bra eller dåligt ytskick.
ytskickt är vilket material den är av...trä, plast, ek, björk osv...
Beror väl på. Båda orden finns ju men med olika betydelser.
Men det stavas inte med CK utan "ytskikt"... precis som att "skikt" stavas utan CK. Kolla i ett uppslagsverk så får du se. Men nu handlade inte tråden om det, utan om vad vi säger... inte hur vi stavar...
Betydelserna är samma som jag anser ja. Kolla min jämförelse ovan (senaste inlägget).
Jag har sökt på de två orden på Google och det är skrämmande så fel de används... t o m i samma mening kan de två olika orden användas för samma betydelse...
För att vara på den säkra sidan kanske man ska säga "ytskikt" om materialet på ytan, men säga "ytans skick" om man vill beskriva hur ytan ser ut, d v s i vilket skick den är...
Bruden1:
Ytskick låter ju som ett nybildat ord som beskriver ytans kondition, dvs sliten, repad... Hade jag aldrig hört förr.
Ytskikt är ju välkänt, en synonym för det översta lagret. Tex en binda med bommullsliknande ytskikt, eller bord med ytskikt i krom.
Ytskickt måste vara en felstavning!
Microlys - inläggen gick iväg samtidigt...
jaja...det kanske stavas YTSKIKT, men betydelsen är ju densamma iaf!!!
Ja så kan det vara ibland... men man förstår ju i alla fall innebörden i YTSKICK... även om ordet egetligen inte finns... som sagt är det nog bättre att prata om YTANS SKICK så man inte blir förvirrad...
Bortsett från att det handlar om två olika saker så röstade jag på ytskikt eftersom det känns krystat att prata om ytskick i dagligt tal om man inte som maken jobbar med färg.