• lilla mej

skriva ut sig vid flytt, varför?

Nu en liten dum fråga, jag vet ju att man egentligen ska skriva ut sig ur sverige när man flyttar utomlands, men varför och finns det egentligen en lag på det?
    Jag har bott utomlands i över 5 år och inte brytt mig, för först skulle jag bara stanna i 3månader sen blev det 3 till och sen ett år och sen ... ja ni vet. Men ta i trä så har jag inte haft några problem. Men kan det bli problem vid hem flytt eller?

Nu vill jag endast ha svar om ni vet helt SÄKERT inga Jag tror eller jag har hört... för det blir bara förvirrande. Tack

• Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?
  • lilla mej

ja jag bor ju i eu, och jag har aldrig utnytjat det svenska systemet när jag har bott här bara jynjat det genom att skicka in pengar till sverige från här.... så jag bridrar ju lite till sveriges välfärd. Ta i trä så har det inte hänt något riktigt allvarlig och skulle det vara så att man vill flytta hem igen kommer man inte in i systemet igen då, ändå? Eller är jag fortfarande försäkrad från landet jag bor i nu när jag flyttar hem igen i ett tag eller vad? för man måste ju vara försäkrad någonstans.

• lilla mej

brunetten: Just det det är vad jag har förstått med, jag tror nämligen inte det finns någon riktig lag om detta utan mer en regel. och vad spelar det för roll om man kommer in i systemet samma dag som man landar i sverige igen ändå...
    men om du får veta något så återkom gärna...

• lilla mej

vi har ju tänkt flytta hem nästa år så jag vet int eom jag orkar bry mig om att skriva ut mig, har inte tänkt utnytja systemet och som någon sa så akut sjukvård får man nog ändå vare sig man är skriven i sverige eller inte. Man är ju dock svensk medborgare i vilket fall som helst.

• lilla mej

pikkusmurf

det lät ju bra, har ingen aning om sverige har samma avtal som finland men det borde ju vara så. tror mest att det är skatteveket som vill att amn skriver ur sig så dom har mer koll på läget. Men tror faktiskt inte det är någon lag på det...

vart får du fp ifrån? bor du mest i holland eller finland?

Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?