Du måste logga in för att svara i en tråd.

• lilla mej

skriva ut sig vid flytt, varför?

Nu en liten dum fråga, jag vet ju att man egentligen ska skriva ut sig ur sverige när man flyttar utomlands, men varför och finns det egentligen en lag på det?
    Jag har bott utomlands i över 5 år och inte brytt mig, för först skulle jag bara stanna i 3månader sen blev det 3 till och sen ett år och sen ... ja ni vet. Men ta i trä så har jag inte haft några problem. Men kan det bli problem vid hem flytt eller?

Nu vill jag endast ha svar om ni vet helt SÄKERT inga Jag tror eller jag har hört... för det blir bara förvirrande. Tack

• Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?
  • Wagram

Ja, det finns en lag pa att man maste skriva ut sig om man bor utomlands i mer an ett ar. Vissa undantag finns, framst om man ar diplomat, men de ar ganska fa. Det kan bli problem om man utnyttjar rattigheter t ex till bidrag som man inte har ratt till om man inte bor i Sverige, i ovrigt tror jag inte att det spelar sa stor roll. Da och da gor RSV samkorningar av olika register ( tex skatteregistret, fordonsregistret, osv.). Forekommer en person inte i nagot av dessa sedan en viss tid (jag tror det ror sig om tva ar, men dar ar jag inte saker)skickas ett brev dar personen tillfragas om han/hon fortfarande bor i Sverige. Svarar man ja antar jag att man maste bevisa detta pa nagot satt, eftersom det inte ar troligt (men inte helt omojligt) att man bor i landet utan att lamna avtryck efter sig i nagra register alls. Svarar man inte tror jag att man automatiskt skrivs ut ur Sverige, ev. efter ett antal forsok att kontakta personen. Detta hande en bekant till mig som bodde tillfalligt i Sverige och glomde att skriva ut sig. Han svarade att han inte langre bodde i landet, och da skrevs han ut from den dag de fick in svaret och sa var det inget mer med det.

• katinka1

Jag kanke kan tillägga att det även mycket fösäkringskassan (ang. sjukvård) att göra. Du får bara vara med i en och nu tillhör du en utländsk (eller??). I och med det har du inte rätt till de svenska möjligheterna utan går under de nya, eftersom du ju heller inte betalar någon svensk skatt.

När jag varit borta ett år ifrån Sverige så fick jag ett papper ifrån försäkringskassan att ?nu är du ute ur Sveriges förs.kasse eftersom du har bott utomlands mer än ett år?. Ja just det. Anledningen till att jag anmälde att jag flyttat var att jag hade en extra sjukförsäkring för utlandsvistelse. Bl.a för att jag faktist ville komma hem till Sverige om det hade hänt mig nåt (död eller levande). Nu har jag bestämt mig för att är så fallet, så får jag ta den smällen att jag blir behandlad i utlandet. Men det ville jag inte som 18-åring.

• Wagram

Kanske skall tillagga att speciella regler galler i EU-lander. I mitt fall ville jag fortsatta vara skriven i Sverige eftersom mitt amerikanska studentvisum stipulerar att jag maste vara skriven i mitt hemland och inte i USA. Jag ringde och diskuterade detta med Skattemyndigheten for att se om de kunde gora ett undantag, men det gick inte. USAs regler ar USAs och det var inget de kunde anpassa sig efter. Det forstar jag val till viss del, men samtidigt kom jag i klam mellan tva regelverk eftersom jag inte fick vara skriven nagonstans.

• katinka1

Ja just det - det med EU är viktigt. Det var ju därför jag hade extraförsäkringen. Den gällde nog bara inom EU och helt klart är att inom är det enklare!

• lilla mej

ja jag bor ju i eu, och jag har aldrig utnytjat det svenska systemet när jag har bott här bara jynjat det genom att skicka in pengar till sverige från här.... så jag bridrar ju lite till sveriges välfärd. Ta i trä så har det inte hänt något riktigt allvarlig och skulle det vara så att man vill flytta hem igen kommer man inte in i systemet igen då, ändå? Eller är jag fortfarande försäkrad från landet jag bor i nu när jag flyttar hem igen i ett tag eller vad? för man måste ju vara försäkrad någonstans.

• Wagram

Jag tror att man maste bo ett ar i Sverige innan man kan skriva in sig igen.

• Pallas

Kitty Shark: Det låter konstigt, jag tror man får skriva in sig på en gång. Vi skall skriva in barnen när vi dlyttar hem och vi kommer få barnbidrag och FP för dem.

• Wagram

Pallas: Ja, det ar mojligt att jag har fel dar. Eller kan det vara sa ocksa att det ar skillnad pa vuxna och barn?

• brunetten

Man får/kan skriva in sig från den dagen man kommer tillbaka till Sverige, oavsett om man är vuxen eller barn. På samma sätt som att man ska skriva ut sig from den dagen man lämnar Sverige om man vet att man ska bo utomlands i mer än ett år.

lilla mig, jag håller på att undersöka vad som kan hända om man inte skriver ut sig. Men det är svårt att få raka svar från FK och landstinget som jag hitintills pratat med. Det enda de säger är att man ska följa reglerna inte vad som händer om man inte gör det.

• lilla mej

brunetten: Just det det är vad jag har förstått med, jag tror nämligen inte det finns någon riktig lag om detta utan mer en regel. och vad spelar det för roll om man kommer in i systemet samma dag som man landar i sverige igen ändå...
    men om du får veta något så återkom gärna...

Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?