Ja, det finns en lag pa att man maste skriva ut sig om man bor utomlands i mer an ett ar. Vissa undantag finns, framst om man ar diplomat, men de ar ganska fa. Det kan bli problem om man utnyttjar rattigheter t ex till bidrag som man inte har ratt till om man inte bor i Sverige, i ovrigt tror jag inte att det spelar sa stor roll. Da och da gor RSV samkorningar av olika register ( tex skatteregistret, fordonsregistret, osv.). Forekommer en person inte i nagot av dessa sedan en viss tid (jag tror det ror sig om tva ar, men dar ar jag inte saker)skickas ett brev dar personen tillfragas om han/hon fortfarande bor i Sverige. Svarar man ja antar jag att man maste bevisa detta pa nagot satt, eftersom det inte ar troligt (men inte helt omojligt) att man bor i landet utan att lamna avtryck efter sig i nagra register alls. Svarar man inte tror jag att man automatiskt skrivs ut ur Sverige, ev. efter ett antal forsok att kontakta personen. Detta hande en bekant till mig som bodde tillfalligt i Sverige och glomde att skriva ut sig. Han svarade att han inte langre bodde i landet, och da skrevs han ut from den dag de fick in svaret och sa var det inget mer med det.