• Wagram

skriva ut sig vid flytt, varför?

Ja, det finns en lag pa att man maste skriva ut sig om man bor utomlands i mer an ett ar. Vissa undantag finns, framst om man ar diplomat, men de ar ganska fa. Det kan bli problem om man utnyttjar rattigheter t ex till bidrag som man inte har ratt till om man inte bor i Sverige, i ovrigt tror jag inte att det spelar sa stor roll. Da och da gor RSV samkorningar av olika register ( tex skatteregistret, fordonsregistret, osv.). Forekommer en person inte i nagot av dessa sedan en viss tid (jag tror det ror sig om tva ar, men dar ar jag inte saker)skickas ett brev dar personen tillfragas om han/hon fortfarande bor i Sverige. Svarar man ja antar jag att man maste bevisa detta pa nagot satt, eftersom det inte ar troligt (men inte helt omojligt) att man bor i landet utan att lamna avtryck efter sig i nagra register alls. Svarar man inte tror jag att man automatiskt skrivs ut ur Sverige, ev. efter ett antal forsok att kontakta personen. Detta hande en bekant till mig som bodde tillfalligt i Sverige och glomde att skriva ut sig. Han svarade att han inte langre bodde i landet, och da skrevs han ut from den dag de fick in svaret och sa var det inget mer med det.

• Wagram

Kanske skall tillagga att speciella regler galler i EU-lander. I mitt fall ville jag fortsatta vara skriven i Sverige eftersom mitt amerikanska studentvisum stipulerar att jag maste vara skriven i mitt hemland och inte i USA. Jag ringde och diskuterade detta med Skattemyndigheten for att se om de kunde gora ett undantag, men det gick inte. USAs regler ar USAs och det var inget de kunde anpassa sig efter. Det forstar jag val till viss del, men samtidigt kom jag i klam mellan tva regelverk eftersom jag inte fick vara skriven nagonstans.

• Wagram

Jag tror att man maste bo ett ar i Sverige innan man kan skriva in sig igen.

• Wagram

Pallas: Ja, det ar mojligt att jag har fel dar. Eller kan det vara sa ocksa att det ar skillnad pa vuxna och barn?

• Wagram

Ts: Savida du inte har utnyttjat det svenska systemet olagligt pa nagot satt och fatt fordelar (sasom skattefordelar, bidrag osv) som du inte skulle haft om du inte hade varit skriven i Sverige tror jag inte att det hander nagonting alls om du blir pakommen.

lexa: Ja, det dar med sjukvarden kanner jag igen, att det tar ett tag innan man far subventionerad sjukvard om man flyttar tillbaka, kanske var det det jag tankte pa nar jag skrev att man inte kan skriva in sig direkt. Forlat ts, nu blev det spekulationer i alla fall. (Mina inlagg 1 och 3 innehaller i alla fall fakta baserat pa samtal med Skattemyndigheten).

• Wagram

Mrs: Jag har bade skaffat nytt pass och postrostat har i USA (pa konsulatet)innan jag var utskriven, sa det kan man gora anda.

Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?