• lilla mej

skriva ut sig vid flytt, varför?

Nu en liten dum fråga, jag vet ju att man egentligen ska skriva ut sig ur sverige när man flyttar utomlands, men varför och finns det egentligen en lag på det?
    Jag har bott utomlands i över 5 år och inte brytt mig, för först skulle jag bara stanna i 3månader sen blev det 3 till och sen ett år och sen ... ja ni vet. Men ta i trä så har jag inte haft några problem. Men kan det bli problem vid hem flytt eller?

Nu vill jag endast ha svar om ni vet helt SÄKERT inga Jag tror eller jag har hört... för det blir bara förvirrande. Tack

• Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?
  • lexa

Nu blir det så där som TS inte ville ha det. Men jag har en vännina som bor i Ryssland och är svensk och hon sa att om man skriver ur sig så har man som vuxen inte rätt till sjukvård i Sverige. Du har ju inte skattat för det så att säga. Utan du måste först arbeta i 6 månader. Vad man ska göra därimellan vet jag inte.

Därimot vet jag att om du inte skriver ut dig och tex köper hus i annat EU land och sverige "kommer på dig" kan man bli dubbelbeskattad och få betala massor för att man har fastighet utomlands. Så köper vi något här i England då kommer jag skriva ut mig.

• Wagram

Ts: Savida du inte har utnyttjat det svenska systemet olagligt pa nagot satt och fatt fordelar (sasom skattefordelar, bidrag osv) som du inte skulle haft om du inte hade varit skriven i Sverige tror jag inte att det hander nagonting alls om du blir pakommen.

lexa: Ja, det dar med sjukvarden kanner jag igen, att det tar ett tag innan man far subventionerad sjukvard om man flyttar tillbaka, kanske var det det jag tankte pa nar jag skrev att man inte kan skriva in sig direkt. Forlat ts, nu blev det spekulationer i alla fall. (Mina inlagg 1 och 3 innehaller i alla fall fakta baserat pa samtal med Skattemyndigheten).

• amnai

För det första: man har som utlandssvensk - om man har svenskt pass men inte är skriven i Sverige - rätt till akutsjukvård i Sverige till samma pris som de svenskar som bor i Sverige. Inte alla inom Sjukvården vet om detta, men stå på er om ni nånsin råkar ut för något när ni besöker Sverige!

Det går ganska snabbt att komma in i det svenska sjukförsäkringssystemet igen, några månader, och skulle något hända är man ju skyddad.

Försäkringskassan, där gäller ju att det är inarbetade pengar och de ska vara inarbetade nyligen. Likadant som för svenskar bosatta i Sverige. Man får miniersättning som föräldrapenning, man har ju inte arbetat in pengarna.

Barn får barnbidrag, vet ej hur snabbt. Kan höra med min lillebror som flyttade till Sverige för ett år sen, med barn fött utomlands. Har för mig att han sa något om 3-4 månader.

Vi är utskrivna, såg inga fördelar med att fortsatt vara skrivna i Sverige. Dessutom känns det totalt omoraliskt.

/amnai, USA

• zebran i Stilla havet

Jag tog mig antligen for att skriva ut mig alldeles nyligen, efter att ha bott utomlands i mer an fyra ar. Inga repressalier fran RSV i alla fall - de bara skickade en bekraftelse och sa var det med det.

• Mrs

Jag bodde utomlands ( Eu ) i 8 ar.

Fordelarna med att vara utskriven for mig var :
    Fick skaffa nytt pass pa ambassaden, annars maste man aka hem.
    Fick postrosta som utlandssvensk.
    Nu nar jag ar hemma igen, kan jag bevisa for skatteverket
    lattare att jag arbetat utomlands i 8 ar, men det gar ju
    annars ocksa.

Nackdelar : Inga direkt, tog mig 5 min att skriva in mig igen!

• lilla mej

vi har ju tänkt flytta hem nästa år så jag vet int eom jag orkar bry mig om att skriva ut mig, har inte tänkt utnytja systemet och som någon sa så akut sjukvård får man nog ändå vare sig man är skriven i sverige eller inte. Man är ju dock svensk medborgare i vilket fall som helst.

• Wagram

Mrs: Jag har bade skaffat nytt pass och postrostat har i USA (pa konsulatet)innan jag var utskriven, sa det kan man gora anda.

• pikkusmurf

Inom EU, har du rätt att vara boende i 2 länder, samtidigt! Jag är både skriven i Finland och i Holland! Jag kan välja vad jag vill! Jag kan åka "hem" till Finland för ett pass, eller välja Finska Ambassaden i Holland! Likadant då vår dotter föddes, i Holland! Vissa inlägg är helt felaktiga...eller kanske Sverige inte har samma EU-avtal som vi andra?

• lilla mej

pikkusmurf

det lät ju bra, har ingen aning om sverige har samma avtal som finland men det borde ju vara så. tror mest att det är skatteveket som vill att amn skriver ur sig så dom har mer koll på läget. Men tror faktiskt inte det är någon lag på det...

vart får du fp ifrån? bor du mest i holland eller finland?

• Nillax

Jag blev automatiskt utskriven nar jag bott utomlands i ett ar, tror det berodde pa att aven jag hade en tillagsforsakring som visade nar jag flyttade. Jag bara fick ett brev som bekraftade att jag inte langre ar skriven i Sverige.

Ang akut vard sa blev jag akut sjuk under en vistelse i Sverige i sommras och fick betala 1200 SEK for ett besok som varade 10 minuter! Sura pengar men vad gor man!

• utlandssvenska

Jag reser aldrig utan reseforsakring. Med E111 kortet fran England plus den sa klarar man sig toppen!

• Nillax

Inte jag heller! Sjalvrisken var dock ganska hog sa det var inte lont att fordra.
    Bor inte i Eu sa E111 hjalper inte mig!

• laven

Nillax - vad konstigt. Jag har fått gratis akutvård i Sverige trots att jag varit utskriven ur FK sen 1990. Jag bor inte heller inom EU....

• Nillax

Laven. Grrr...kan det vara sa att ditt landsting ar lite "snallare" an mitt??? Ska forsoka att undvika att vara sjuk nasta gang vi aker.....

Svar på tråden skriva ut sig vid flytt, varför?