• Skrattmås

Varför uttalas Hi-Fi så fel?

Hörde precis en reklam i tv (som kunde vara en hel massa reklamer eller nyhetsuppläsare eller så..) där ordet Hi-Fi uttaldes "Haj-fii". Alltså engelska först (haj) och sen "svenska" (fii).

Det ska ju och borde uttalas "Haj-faj".

Haaaaaaallååååååå??
    Varför hör man detta överallt??

• Svar på tråden Varför uttalas Hi-Fi så fel?
  • Köttbullskola

Därför att det är en förkortning av High fidelity som uttalas haj fiddäliti, inte haj fajdäliti.

• Ängel1982

men TS; jag trodde oxå att det skulle vara så som du trodde... men fick klarhet i det nu.

• Skrattmås

Ha ha!! Är det sant?! Jag var säker på att jag hade rätt! Där fick jag på fingrarna för min engelska..

Tack!

• brokig

High Fidelity är för övrigt en trevlig musikaffär och en mysig bok att läsa på originalspråket. Min fd sambo blev jför övrigt jätteimponerad när han frågade mig om jag visste vad HiFi var förkortning för och jag svarade rätt utan att tveka en sekund. Det var nog mer Hornby än ljudanläggningsintresse som spökade där

• Roisin Dubh

Fast även Sci-Fi som är förkortning av Science Fiction uttalas Saj-faj, inte saj-fii. Flört

Jag har aldrig någonsin hört någon säga Haj-Fii faktiskt.

♪ ♫ ♪ ♫ ♪ Tell me the legends of long ago... ♪ ♫ ♪ ♫ ♪
  • fialotta28

Inte jag heller. Min brorsa jobbade i en Hi-fi butik och där sa de haj-faj. jag säger haj-fi. Tycker haj-faj låter konstigt...

• Danbala

Jag säger både haj-fi och saj-fi.

(Men jag är dryg.)

• Myrongen

HAJ-FAJ och SAJ-FAJ!

När det sägs på orginalspråket uttalas knappast fi som fiii (då skulle det nog stavas med e)

• laven

Nej, det heter haj-faj på engelska - och det säger alla, om man inte vill vara jätte-nörd som de som vägrade fira det nya årtusendet nyåret 1999-2000 utan envist väntade till året efter ("för jag har minsann rätt, sådeså!").

• brokig

RD: Men TV säger vi ju som de svenska bokstävernas namn Te-Ve. Menar du att man skulle säga Hi-Fi med svenskt uttal på båda stavelserna? Hii-fii?

laven: "och det säger alla", jag vet ingen som säger så, vad baserar du din statistik på? Man säger ju i praktiken High Fi, alltså Hi uttalas egentligen i stort sätt som High och Fi är ett avknippsat fidelity.

• laven

...på engelska! är vad jag baserar påståendet på. På engelska säger man inte "High Fee", jag lovar.

• ReRant

Enligt National Encyklopedin så är HajFii svenskt uttal och HajFaj engelskt uttal.

Alltså, båda är rätt. Så det är bara att glömma och gå vidare.

• Champagne

Eller som vi säger i skåne: HAJ på DAJ

Nä, skämt åsido. Tack för att ni bringade klarhet i denna ordspråksgåta. Jag har också alltid undrar hur det skulle uttalas.

Svar på tråden Varför uttalas Hi-Fi så fel?