sjukhusfobi
Inte direkt fobi, men jag tycker miljön är så oerhört deprimerande. Jag förknippar sjukhus med sjukdom, smärta och död och det tar verkligen emot, dels att behöva stressa iväg mitt i värkarbetet, dels att behöva uppleva förlossningen och barnets första timmar på ett ställe där folk normalt är sjuka och dör.
Jag har fött ett barn på sjukhus, och var då förberedd på det värsta och ondaste man kunde tänka sig, men med den jämförelsen blev faktiskt förlossningen rätt OK. Fast andra gången när vi inte hann in så insåg jag ju hur underbar en förlossning egentligen skall vara! Jag vill lösa det hela genom att föda hemma med barnmorska denna gång. Lugnt och tryggt och glädjefullt!
Men jag tror upplevelsen på sjukhuset kan bli väldigt olika beroende på vilken barnmorska man får. En del tar över och styr väldigt mycket medan andra låter en styra själv. En del är lyhörda och andra gillar inte att man kan något eller vill något. Fast det är nog svårt att få slippa nålar och onda undersökningar, men hota med att åka hem så slipper du nog. Eller kanske hemförlossning är något för dig också?