• Aggi

    Medicin för att framkalla mens

    Vad tar ni andra med PCOS som har utebliven mens för medicin för att framkalla mensblödning? Jag fick Diane utskrivet av min läkare för 4 år sedan och har ätit dem sedan dess, men känner att jag inte mår bra av dem. Har t.ex. väldiga PMS-besvär med otroliga humörsvängningar, depressioner osv ca 10 dagar före mens. Har nyligen börjat fundera över om besvären beror på Diane eftersom jag läste om en kvinna som började få panikångestattacker efter att ha börjat med det pillret. Vore tacksam att höra vad ni andra fått för medicin så kanske jag kan be läkaren om något annat. (Just nu håller vi på med IVF-behandling så det är inte aktuellt nu, men jag vägrar ta en enda tablett till av Diane eftersom jag tror det är de som får mig att må dåligt halva månaden.)

  • Svar på tråden Medicin för att framkalla mens
  • Lady bug

    Jag fick Gestapuran utskrivet för att få mens. Det funkar jättebra för mig. Från början åt jag 2x5 mg i tio dagar men hade konstant ömma bröst så kuren minskades til 1x5 mg i tio dagar. Äter från den 1:a i varje månad och mensen kommer som en klocka den 12:e varje månad.

  • lollofliz

    Jag fick Provera utskrivet av min läkare när min mens krånglade. Det funkade skitbra för mig. Man tar 1 tablett i 10 dagar sen kommer mensen kanske direkt efter tablettslut eller nån dag senare. sen räknar man från mensens första dag, 10 dagar ocg sen äter man i 10 dagar till. Så ska den bli regelbunden, funkade på mig och jag blev även gravid efter det, 3dje månaden men slutade dessvärre i missfall. men vi är på de igen.

  • Paxxo

    Gestapuran fick jag, inga problem för mig.
    Även provera tidigare, inga problem det heller.

    Men om det inte passar en o då kasn man fråga läkaren om byta mediciner?!

  • Hjalla

    Jag äter Divina Plus. Är som en p-pillerkarta fast inget p-piller. Åt också Gestapuran innan, men min kropp reagerade segt på det. Tog 10 dagar innan mensen kom...

  • Aggi

    Tack alla för era svar! När IVF-svängen är över för vår del ska jag be läkaren skriva ut något annat än Diane. Tydligen finns det andra alterinativ

  • Miss Finland

    Jag fick metformin!
    (Har INTE pco,eller är överviktig) Den var bra,fick mens med den!
    Provera funkade inte för mig alls... Fråga din gyn,de vet Lycka till!!!

  • numberone

    Jag äter Gestapuran och för mig fungkar det så här långt inte särskilt bra, jätte ömma bröst (kan inte sova på mage) finnar, blöder precis som innan, dvs. små blöder 3-6 dagar innan mensen kommer igång ordentligt varje månad....

  • Stina 74

    Jag har ätit Gestapuran, 4 kurer. Fick blödning tre dagar efter avslutad kur, precis som man skulle. Mådde inte dåligt på nåt sätt. Dessvärre kom inte äl igång, vilket jag hoppades...nu blir det nog Pergo eller liknande. (Kommer kallas till utredning inom sex veckor).

  • Stina 74

    Jag har ätit 4 kurer och min cykel har då varit 28 dgr, så fyra månader ungefär. Nu ska jag se om mensen fortsätter vara regelbunden eller inte...har gått 28 dgr plus en vecka...troligtvis är jag oregelbunden igen???

Svar på tråden Medicin för att framkalla mens