Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Fommpen

Spjälsängstäcke = DYRT!

Jag har hela tiden varit inne på att köpa täcken från Ikea till de kommande tvillingarnas sängar. Men det täcket ska ju inte vara jättebra vad jag har förstått. Finns det standardtäcken i strl 130x100cm som inte kostar ca 300kr st. (vet att gekås har, men jag glömde totalt bort det när jag var där i lördags)

• Svar på tråden Spjälsängstäcke = DYRT!
  • Hondan

Jag säger som en del andra här: En filt duger bra- bebisen har ju pyamas på sig.
    Har man köpt fina påslakan som man vill använda, kan man ju alltid köpa en bit tunn fleece på metervara och klippa till, som man kan stoppa i. Gjorde jag. Billigt!

• mumama

våra täcken ligger på golven
    så andvänds de
    i sommar har han bara haft ett lakan om ens d på sig o nu så har han ett lite tunnare täcke men d sparkar han av sig så ja har börjat me pjamas ist...
    men alla gör som man vill

• Fommpen

Alltså jag vet att man inte packar in barnen i täcket. Jag tänker mer på att jag vill ha en fint bäddad spjälsäng, sen om de bara har påslakanet på sig gör ju inget.

Måste täckena vara allergianpassade? Eller kan jag köpa ett vuxentäcke (modell svalt sommartäcke) på Ikea och klippa i rätt storlek?

• Snorky

Om du inte ska använda täcket så spelar det väl ingen roll! Skämt o sido... Barnen klarar nog ett sånt täcke galant. Vi hade vår pojk i vår säng de första 4 månaderna och då kom han ju i kontakt med våra täcken, även om han inte var nerbäddad i de.

• Fommpen

Snorky: Vi har sommartäcken från Ikea på sommaren i vår säng. Tänkte att man kanske kan använda ett sånt till bebbarna då istället för Ikeas vanliga spjälsängstäcke. (sen är det ju inga onödiga pengar man lagt ut om inte täcket används)

• Snorky

Jag tycker du kan börja så. Sen ser du om ni har behov av "riktiga" täcken... då kan du ju investera i nåt annat isf. Min son har ett sånt tunnt täcke (visserligen inköpt på babyaffär) hos mina föräldrar för de har snorkallt inne om vintrarna, men det räcker åt honom jättebra. Själv har jag typ dubbla täcken hos de!

• pattisza

Har heller aldrig använt täcke. Filt eller sovpåse. Däremot har täcke varit toppen att ha på golvet.

• Caxandra

Jag har ett sommartäcke, köpt på Coop för typ ingenting och sen ett vintertcäke köpt på Babyland för 250:- men väntar nu på en sovpåse från La Redoute då den lille inte uppskattar täcke =)

I vagnen skulle jag ha samma täcken då de är lagoma,
    men hittade en bra åkpåse istället.

Så du kan få mina om du vill *s*

• cooki

Undrar samma sak som Fommpen, måste täckena vara allergianpassade?

• Puffy75

Vi har köpt vuxen typ istoppstäcke eller vad de heter, tunnaste tunnast och klippt. Har även gjort så med lakan, i början köpte man söta NG Baby med nallar, prinsessor och allt vad dte var. För 400 spänn st - tok dyrt! Köper man vuxna, sen klipper och syr ihop så får man ett mjukt lakan som funkar utmärkt!

Håller med de flesta här, man bäddar om så gulligt och så tar det 5 min sen har de sparkat bort sina täcken! Jag röstar för hel pyjamas året om istället!

• Esping

Har visserligen inte barn ännu men har förstått att man inte behöver bädda ner dem så varmt.

Jag köpte en meter fleecetyg (69 kr tror jag), och klippte i två delar. Den ena har jag fållat runt om och den andra ska jag bandkanta i avvikande färg. Jag har tänkt ha mina i vaggan resp babykorg.

Jag antar att det funkar även som istoppstäcke, och eftersom fleece inte fransar sig så behöver man väl inte ens fålla om man inte vill. Superbilligt - superenkelt!

• Göta Holm

Jag köpte ett täcke till vagga från Rätt start på Babyland för 150 kr. Köpte den tunnaste varianten. Det är väldigt lätt. Dom har även för spjälsäng. Tänkte sy påslakan av ett gammalt jag har hemma. Gillar inte knodden det har jag iallafall inte slängt ut en förmögenhet.

Svar på tråden Spjälsängstäcke = DYRT!