• trollet77

Köpa ny soffgrupp, skinn eller tyg??

Är ute efter en ny soffgrupp till tv-rummet. Jag har lessnat på hörnsoffa då vi alltid haft det, så nu blir det en soffgrupp. Dock ingen helt ny, då ekonomin inte tillåter det, men finns ju fina begagnade. Vad är bäst enligt era erfarenheter, tyg eller skinn. Jag tänker att skinn borde ju vara mer praktiskt när man har barn, lättare att torka av etc, även om det är tvättbart tyg så har jag nog ingen lust att slita av det och tvätta det hur ofta som helst om det spills i soffan etc. Har hittat en skingrupp 3+1+1 för ca 4000 eller ektorp 3+2+1 för 6500, vilket egentligen är mycket, men dom är ju rätt dyra nya. Hade väl tänkt kring 4000 då det är vad jag har över just nu.

• Svar på tråden Köpa ny soffgrupp, skinn eller tyg??
  • trollet77

ska iväg på ett möte nu på jobbet till 16.00 sen blir det hemfärd, hoppas på synpunkter när jag kommer in igen ikväll.

• Monstermamman

Skinn är helt säkert mer praktiskt men jag gillar inte skinn.
    Det är kallt och halt och man kan inte sitta bara benen där utan att klibba fast.

Gilllar tyg även om det inte är lika praktiskt, man kan ju iofs införa en sån regel att man inte äter i soffan.. Då minimerar man ju spillrisken där.

«Monstermamman, better than sex.»
  • Eija77

Jag skulle tro att skinnsoffa är bättre nnär man har barn... precis som du säger.
    Jag vill också ha ny soffa. Har en gammal IKEA hörnsoffa som jag är såååå less på. Hojta om du hittar nått snyggt.
    Jag skulle helst vilja ha IKEA:s skinnsoffa Kramfors. Den är såååå snygg, men plånboken vill inte ha den soffan, just nu iaf. Finns massa annat att lägga pengar på, som badrumsrenovering tex

• trollet77

Det är så svårt det där, just nu vill jag ha soffgrupp, men då är vårat v-rum ganska svårmöblerat med en hörnsoffa, men vi letar ju efter hus, och då kanske inte soffgruppen passar in, hmmm jag tycker nog också att tyg kan vara finare, blir nog svårt att införa nu att inte äta eller dricka nåt i tv-rummet, då vi oftast äter helgfrukost framför tv:n

• trollsanna

Jag rekomenderar skin helt klart. Både snyggt och praktiskt. Tål mer osv. Vi köpt en ny soffgrupp just före jul. En 3:a + 2 :a i skin. Är helnöjd.  Det blev en i floridabeigt. tänkte som så att det är en neutral färg så man inte ledsnar. Ska ha den länge är det tänkt.

Ja som jag skrev förts så rekomenderar jag en i skin. Praktiskt även när man har både hund och katt som vi.

• piixelslyna

Åh skinn! Jag är såå less på tyg. Men det är ju min åsikt ;)

• trollet77

hur är ektorp att sitta i? glider dynorna omkring, är den "mjuk och skön" eller medelhård, hur är den att "halvligga" i? Den var 6 mil bort, men 6500 var ju rätt ok för 3+2+1 MEN jag har ju egentligen inte råd med det, hade räknat med max 4000 för en begagnad soffa.

• mija

skin skulle jag säga snyggt och lätt att torka av kladd å annat .

• trollet77

ja, vi har oxå hund, men då är jag rädd att han ska börja "bädda" i soffan, dvs krafsa och hålla på. Han har inte gjort det på väldigt länge, men OM (är bara en liten knähund, så han får vara i soffan, ja.)

Svar på tråden Köpa ny soffgrupp, skinn eller tyg??