• trollet77

Köpa ny soffgrupp, skinn eller tyg??

Är ute efter en ny soffgrupp till tv-rummet. Jag har lessnat på hörnsoffa då vi alltid haft det, så nu blir det en soffgrupp. Dock ingen helt ny, då ekonomin inte tillåter det, men finns ju fina begagnade. Vad är bäst enligt era erfarenheter, tyg eller skinn. Jag tänker att skinn borde ju vara mer praktiskt när man har barn, lättare att torka av etc, även om det är tvättbart tyg så har jag nog ingen lust att slita av det och tvätta det hur ofta som helst om det spills i soffan etc. Har hittat en skingrupp 3+1+1 för ca 4000 eller ektorp 3+2+1 för 6500, vilket egentligen är mycket, men dom är ju rätt dyra nya. Hade väl tänkt kring 4000 då det är vad jag har över just nu.

• Svar på tråden Köpa ny soffgrupp, skinn eller tyg??
  • jessica 24

Jag hade köpt skinnsoffan. (Om den är hel o ren) Och satsat på en finare i tyg senare, när barnen blivit större. Ser så fult ut när de med avtagbart tyg blir urtvättade. Och det lär ju bli en hel del tvättar.

Jag kommer aldrig å glömma när min son skruvae av nappen på vällingflaskan å hällde ut i soffan!Hemlis Hade vi haft tyg då hade det blivit till å slänga hela soffan.

Lycka till med soffköpetGlad

• Kennel

jag har beställt en ny soffgrupp,men hatar både tyg och skinn,så jag valde istället det populärt ökande,Buffalo.det är ett konstläder med en enorm slitstyrka.väldigt lätt att rengöra och är supersnyggt.
    soffgruppen som jag skickat efter har en slitstyrka på 90.000 Martindale.

• trollet77

Det lutar mest åt skinn, men då vet jag inte vilken färg, vill ju eg ha antingen beige-ljusbrun. Men gruppen vi hittade på blocket var mörkbrun el oxblod, dålig bild, svårt att se bra. Men ska försöka åka o kolla på den iaf. Där fick man dessutom med ett bord i mörkt trä, som vi kollade på för ca ett år sedan.
    Sen ska vi tapetsera om oxå, så blir kul.
    OM det nu blir en grupp i mörkbrunt, vad skulle ni satsa på för tapter då? får ju inte bli allt för mörkt i tv-rummet.

• Gustie

Vi ska också köpa soffgrupp snart, och vi ska absolut ha skinn denna gång.
    Vi har en i tyg nu, visserligen är tyget ljust och extra känsligt, men fy vad jag är trött på att den ser så sjaskig ut, fläckig och tråkig.

Eftersom vi nu väntar barn också så vill vi ha något som är lättskött, vilket skinn är. Jag har haft det förr också och jag har aldrig tyckt det är obehagligt att sitta barbent i den, vilket jag vet att många andra tycker.

• trollet77

Fast nån helt ny grupp tillåter som sagt inte ekonomin, så buffalo är nog bara att glömma

• Gustie

Cremefärgat är ju snyggt till mörkbrunt.
    Då kan du ju sätta färg med gardiner och kuddar!

• Mirris

Jag köpte en begagnad tygsoffa på Blocket (5000 . En riktigt fin en!!! En stor o härlig modeganger.. med en 3-4 sitsig soffa och en STOR fotölj som är 160 cm bred (armstöd till armstöd)

Så UNDERBAR:: inte särskilt praktiskt med barn.. men vi får grisa o tvätta på ena kuddsidan nu i 10 år.. så får vi vända på steken sen o ha en fräsch sida *haha*
    Det är avtagbart tyg på kuddar o dynor..

Jag hade en hörnsoffa som inte var vändbar förut.. så less på att inte kunna möblera om!! Skinn vill jag inte ha.. tycker inte det är så snyggt!

Lycka till hur du nu gör!

(finns såklart bild på min underbara soffa o fotölj i galleriet)

• laven

Vi har mörkbrunt skinn i vardagsrummet, med naturvit-målade väggar.

Visserligen har alla redan sagt det, men kanske tål det att upprepas - skinnsoffor är fenomenalt när man har barn. (Fast nagellack går inte bort, vet jag av erfarenhet ) Dessutom håller de mycket längre än soffgrupp i tyg - mina svärföräldrar har en soffgrupp som inhandlades 1980 som fortfarande ser helt ny ut...

• trollet77

Jo, det är sant, är det äkta skinn så håller det hur länge som helst. Min moster gjorde sig precis av med en soffgrupp, som dom haft sedan min kusin föddes (1981) och den såg som ny ut fortfarande.

Vi bor i lgh, så vi får inte måla på väggarna, det är tapeter som gäller. Om ngn vill får ni gärna gå in på www.eco.se
    välj provtapetsering. Sedan finns rull-lister med sortiment, det vi får välja av är decorama och artist. Tycker det är så svårt, men vill få klart nån gång.

Svar på tråden Köpa ny soffgrupp, skinn eller tyg??